Μαρία Κάλλας/Φωτογραφία Instagram: @kle_omenis

Η Μαρία Κάλλας «συναντά» την Καλαμάτα μέσα από μια τοιχογραφία του Κλεομένη Κωστόπουλου

Η οδός Αριστομένους στην Καλαμάτα απέκτησε ένα νέο σημείο αναφοράς, μια τοιχογραφία της Μαρίας Κάλλας που καλύπτει την πρόσοψη πολυώροφου κτιρίου και μεταμορφώνει τον δημόσιο χώρο.

Το έργο φέρει την υπογραφή του εικαστικού Κλεομένη Κωστόπουλου (Kle) και ξεχωρίζει για τη λεπτομέρεια και την ισορροπία των χρωμάτων του, αποτυπώνοντας το βλέμμα της Μαρίας Κάλλας με τρόπο που εντάσσεται στον αστικό χώρο και συνομιλεί με την καθημερινότητα της πόλης.

Η τοιχογραφία τιμήθηκε με τον τίτλο «Best of November Winner» από την πλατφόρμα Street Art Cities, κατακτώντας την πρώτη ελληνική διάκριση στην ιστορία του θεσμού. Παράλληλα, το έργο θα συμμετάσχει εκ νέου τον Ιανουάριο στα Best of 2025 Awards, επιβεβαιώνοντας τη διεθνή του απήχηση και τη θέση του στον παγκόσμιο χάρτη της σύγχρονης street art.

Μαρία Κάλλας/Φωτογραφία Instagram: @kle_omenis

Με αφορμή την τοιχογραφία της Μαρίας Κάλλας που κοσμεί πλέον την οδό Αριστομένους στην Καλαμάτα, ο εικαστικός και καλλιτεχνικός διευθυντής του διεθνούς Street Art Festival Πάτρας, Κλεομένης Κωστόπουλος (Kle), μιλά στο Bovary για την έμπνευση, τον συμβολισμό και τη δύναμη της street art να μεταμορφώνει τις πόλεις.

Όπως εξηγεί, η επιλογή της Μαρίας Κάλλας δεν ήταν τυχαία. «Αποτελεί μια παγκόσμια πολιτιστική μορφή με ρίζες στη Μεσσηνία. Με ενέπνευσε όχι μόνο ως καλλιτέχνιδα, αλλά ως σύμβολο δύναμης, ευαισθησίας και παγκόσμιας ακτινοβολίας που ξεκινά από έναν τόπο και ταξιδεύει παντού», σημειώνει.

Μαρία Κάλλας/Φωτογραφία Instagram: @kle_omenis

Στόχος του ήταν η παρουσία της στον δημόσιο χώρο της Καλαμάτας να λειτουργήσει ως γέφυρα ανάμεσα στο τοπικό και το παγκόσμιο, στο παρελθόν και το παρόν. «Ήθελα η Κάλλας να μην παρουσιαστεί ως μνημείο, αλλά ως ζωντανή και παρούσα μέσα στην καθημερινότητά μας».

Γύρω από τη μορφή της Κάλλας αναπτύσσεται ένα πλούσιο εικαστικό περιβάλλον με κλαδιά, πουλιά, φρούτα, τη θάλασσα και τον Ταΰγετο. Τίποτα δεν λειτουργεί διακοσμητικά: «Τα στοιχεία της φύσης είναι συμβολικά. Τα κλαδιά μιλούν για τη ροή του χρόνου και τις ρίζες, τα πουλιά για την ελευθερία και τον ήχο, τα φρούτα για τη γονιμότητα και τη ζωή», εξηγεί ο καλλιτέχνης. Όλα μαζί συνδέουν τον άνθρωπο με τη γη της Μεσσηνίας και υπενθυμίζουν ότι ο πολιτισμός γεννιέται πάντα σε διάλογο με το φυσικό τοπίο.

Μαρία Κάλλας/Φωτογραφία Instagram: @kle_omenis

Η διαδικασία και η τεχνική

Από την αρχική ιδέα μέχρι την ολοκλήρωση του έργου μεσολάβησαν μήνες έρευνας και προετοιμασίας, ενώ η ζωγραφική στον τοίχο διήρκεσε περίπου δύο εβδομάδες. «Στα έργα δημόσιου χώρου, ο χρόνος δεν αφορά μόνο την εκτέλεση, αλλά τη βαθιά κατανόηση του τόπου», τονίζει.

Για την υλοποίηση χρησιμοποιήθηκαν ακρυλικά χρώματα υψηλής αντοχής, spray και εξειδικευμένα βερνίκια, με στόχο το έργο να «διαβάζεται» τόσο από κοντά όσο και από μεγάλη απόσταση. «Ένα έργο στον δημόσιο χώρο λειτουργεί σε πολλές κλίμακες ταυτόχρονα», λέει χαρακτηριστικά ο Κλεομένης Κωστόπουλος.

Η βράβευση από το Street Art Cities γέμισε τον καλλιτέχνη χαρά και συγκίνηση, αλλά και αίσθημα ευθύνης. «Δεν αφορά μόνο εμένα, αλλά και την πόλη της Καλαμάτας. Είναι μια επιβεβαίωση ότι η τέχνη στον δημόσιο χώρο μπορεί να έχει παγκόσμιο αντίκτυπο. Για μένα, τέτοιες διακρίσεις δεν είναι τερματισμός, αλλά αφετηρία».

Μαρία Κάλλας/Φωτογραφία Instagram: @kle_omenis

Η σχέση του Κλεομένη Κωστόπουλου με τη street art έχει τις ρίζες της στο διεθνές φεστιβάλ ArtWalk της Πάτρας, του οποίου είναι καλλιτεχνικός διευθυντής εδώ και δέκα χρόνια. «Με τράβηξε η αμεσότητα και η δημοκρατικότητά της. Η δυνατότητα να επικοινωνείς απευθείας με τον κόσμο, χωρίς φίλτρα», λέει.

Για τον ίδιο, η μεγαλύτερη πρόκληση στον δημόσιο χώρο είναι η ευθύνη απέναντι στην κοινότητα. «Δημιουργείς κάτι που θα συνυπάρχει με τους ανθρώπους για χρόνια». Ωστόσο, όταν η ισορροπία επιτυγχάνεται, τα αποτελέσματα είναι ορατά: περηφάνια, συνοχή, αίσθηση συμμετοχής. «Ακόμη και μια σύντομη ματιά σε ένα έργο μπορεί να επηρεάσει θετικά τη διάθεση ενός ανθρώπου».

Το όραμά του είναι περισσότερες ελληνικές πόλεις να αντιμετωπίζουν τον δημόσιο χώρο ως ζωντανό πολιτιστικό κεφάλαιο και πεδίο σύγχρονης καλλιτεχνικής έκφρασης. «Η street art δεν είναι τάση. Είναι το μέλλον των τεχνών».