Dior, Jardins Enchanteurs: Η νέα έκθεση που αποκαλύπτει τη βαθιά αγάπη του σχεδιαστή μόδας για τα άνθη
“Οι εποχές καθορίζουν τον ρυθμό της φύσης: οι νέες δημιουργίες πρέπει να ανθίζουν τόσο φυσικά όσο τα πρώτα άνθη της μηλιάς”. Αυτή η δήλωση του μεγάλου Μαιτρ το 1954, περικλείει την οπτική του για τη μόδα και την οργανική ανάδειξη μιας ομορφιάς που έρχεται φυσικά…
Με την έκθεση μαγευτικοί κήποι: η φύση στην καρδιά της δημιουργίας (Dior, jardins enchanteurs: la nature au cœur de la creation) το Μουσείο του Christian Dior στην Γκρανβίλ μελετά τα άνθη, ως γενεσιουργό δύναμη στις δημιουργίες του θρυλικού σχεδιαστή.
Ήταν στην Γκρανβίλ στη ρόδινη “Villa Les Rhumbs”, ένα κατάφυτο, παραδεισένιο ησυχαστήριο της Μπελ Επόκ στις ακτές της Νορμανδίας, όπου τώρα στεγάζεται το μουσείο, το μέρος στο οποίο ήρθε στον κόσμο. Εκεί διαμορφώθηκαν οι πρώτες δημιουργικές παρορμήσεις του νεαρού Christian Dior. Ανάμεσα στα πεύκα με θέα τη θάλασσα, αναπτύχθηκε μια βαθιά αγάπη για τον κόσμο των φυτών, την οποία του κληροδότησε η μητέρα του: “έχοντας κληρονομήσει το πάθος της μητέρας μου για τα λουλούδια, απολάμβανα ιδιαίτερα να βρίσκομαι κοντά τους, κοντά στους ανθρώπους που τα φρόντιζαν, να νιώθω τη γαλήνια συντροφιά τους», εμπιστεύτηκε αργότερα. Με τα αγαπημένα του ανθολόγια ανά χείρας και με την προσμονή για το ετήσιο Φεστιβάλ Ανθοκομίας της πόλης, ο Dior ένιωθε αδιαχώριστος από το περιβάλλον του. Αυτό το πρόσφορο έδαφος θα ήταν η αρχή όχι μόνο για την ανάδειξη ενός ιδιοφυούς σχεδιαστή μόδας, αλλά και ενός οραματιστή αρωματοποιού.
Η ρετροσπεκτίβα τιμά το βαθύ δέσιμο του Monsieur Dior με τη φύση γύρω του, ένα κοινό νήμα που διατρέχει όλο το έργο του και την ίδια την ουσία της ταυτότητας του Οίκου. Αυτή η ανάμνηση του ειδυλλιακού κήπου από την παιδική ηλικία μέχρι τις δημιουργίες της αναγνώρισης αλλά και εκείνες των συνεχιστών του επηρεασμένες από τον φυτικό κόσμο, βρίσκονται στον πυρήνα της έκθεσης. Από την υψηλή ραπτική μέχρι τα πρώιμα αξεσουάρ του 1947 και το εμβληματικό άρωμα Miss Dior μέχρι τις συλλογές του σήμερα όλα φωτίζονται υπό το πρίσμα της επιρροής του κήπου, τον κύριο άξονα όλων.
Αιθέριες δημιουργίες, πολύτιμα ενθύμια από το αρχείο και αρωματικές δημιουργίες αποτελούν μια είσοδο στο σύμπαν του Dior. Τα ερεθίσματα και η ενεργοποίηση των αισθήσεων ξεκινά από τους κήπους του Μουσείου οδηγώντας στα ενδότερα. Αντικείμενα σε γυάλινες προθήκες, χαρακτικά, δείγματα σπόρων και μπουκάλια αρωμάτων, σκίτσα, αποκόμματα περιοδικών και πλάνα σε βιντεοπροβολή συνθέτουν τα συμφραζόμενα. Από τα εκθέματα, δύο λευκά απογευματινά φορέματα, κεντημένα με τρισδιάστατες μαργαρίτες και νεραγκούλες, τα Vilmorin και Andrieux, από τη συλλογή για την Άνοιξη/Καλοκαίρι του 1952 και το εξώφυλλο του περιοδικού ELLE της ίδιας χρονιάς με τη Brigitte Bardot να φορά ένα από αυτά, τραβούν τα βλέμματα.
Η επιμελητική διαδρομή, γεμάτη τρυφερότητα και παιχνίδισμα ανήκει στην Brigitte Richart, Υπεύθυνη των Συλλογών σε συνεργασία με την Barbara Jeauffroy-Mairet, project manager του μουσείου, και τον Vincent Leret, Υπεύθυνο των Συλλογών και της Κληρονομιάς του οίκου Dior.
Σε μια στάση-κλειδί, στον τελευταίο όροφο του μουσείου, οι επισκέπτες ανακαλύπτουν ένα “Cabinet d’explorations”, ένα δωμάτιο θαυμάτων και εξερεύνησης, ειδικά διαμορφωμένο για τη σεζόν του 2025. Η ιστορία του Dior, η εξέλιξη της δημιουργικής διαδικασίας, η επιλογή των υφασμάτων και η θέση των αρωμάτων στον οίκο του, είναι οι ενότητες που διαδέχονται η μια την άλλη με μια αφήγηση αισθαντική.
Στην ιστορία της μόδας, κανένα άλλο όνομα δεν είναι τόσο βαθιά συνδεδεμένο με τη φύση και τα λουλούδια όσο εκείνο του Christian Dior. Ο ίδιος θεωρούσε τα λευκά άνθη μιγκέ το τυχερό του λουλούδι, ένα σύμβολο του ευνοϊκού καιρού, που σηματοδοτούσε την έλευση της άνοιξης και της σεζόν της υψηλής ραπτικής. Γι’ αυτό και το έραβε στο στρίφωμα των φορεμάτων του για γούρι…
Όμως, ο βασιλιάς των λουλουδιών, το ρόδο, ήταν που απολάμβανε περισσότερο από όλα. Με τα βάζα γεμάτα και εκτάσεις από ρόδα και γιασεμί στους κήπους του, στον εξοχικό πύργο του Chateau de la Colle Noire, αναπόφευκτα το τριαντάφυλλο πρωτοστατούσε στις συλλογές του. “Roseraie, Rose France, Rose Thé, Rose Pompon, Rose de Damas, είναι μερικά μόνο από τα ονόματα των δημιουργιών του, ενώ το απαλό ροζ χρώμα του, κόσμησε και το μπουκάλι του αρώματος Miss Dior.
Κρατώντας τις αρχές της ταξινόμησης της βοτανολογίας, ο Dior ονόμασε ένα μεγάλο μέρος της πρώτης του συλλογής για την άνοιξη/καλοκαίρι του 1947 “ligne corolle” , το στιλ που αποτέλεσε τη βάση για τη σιλουέτα του New Look και καθόρισε τα ‘50s. “Corolla” είναι το σύνολο των πετάλων ενός λουλουδιού και προέρχεται από το λατινικό “Corona”, θυμίζοντας ένα μικρό στέμμα με το σχήμα του.
Ο σχεδιαστής σμίλευε τις φλοράλ δημιουργίες του, επιλέγοντας αιθέρια υφάσματα με φυτικά μοτίβα λουλουδιών και νατουραλιστικά άνθη μεταξιού. Για εκείνον το δεύτερο καλύτερο πράγμα μετά τις γυναίκες ήταν τα λουλούδια. Όπως αναφέρει στα απομνημονεύματά του “Dior by Dior”, οι γυναίκες που τον ενέπνεαν με τη μορφή τους “έμοιαζαν με λουλούδια, με στρογγυλεμένους ώμους, γεμάτο θηλυκό μπούστο και μέση που άγγιζε τα άκρα των χεριών, με τις πλούσιες πτυχές της φούστας της να την πλαισιώνουν”.
Η έννοια του αρωματοποιού υψηλής ραπτικής (couturier parfumeur) ή του μεγάλου “fashion florian” του 20ου αιώνα καθιερώνεται, επίσης, από εκείνον. Στο ταξίδι της έκθεσης συναντά κανείς την εκλεκτή σειρά αρωμάτων, που επιμελήθηκε. Από το Diorama, ένα ντελικάτο μείγμα φρέσκων λουλουδιών και υλάνγκ-υλάνγκ μέχρι το Diorissimo, έναν ύμνο στον κρίνο και το Eau de Cologne Fraîche, την προσωπική υπογραφή του σχεδιαστή, κάθε άρωμα αφηγείται την ιστορία μιας πτυχής του εσωτερικού του κήπου.
Η κληρονομιά του Dior δεν στρέφεται, όμως, μόνο στο παρελθόν. Καθετί επανερμηνεύεται στο παρόν, διερευνώντας το πώς οι διάδοχοί του διαιωνίζουν και εφευρίσκουν ξανά αυτό το πάθος του Ιδρυτή. Όλοι, με τον δικό τους τρόπο, εμποτίζουν τις δημιουργίες τους με την ποιητική ουσία των αγαπημένων κήπων του Dior. Είτε στη μόδα, στα αρώματα, στα κοσμήματα, είτε στον τρόπο ζωής, η φύση παραμένει η πιο διαχρονική “μούσα”.
Από τους συνεχιστές του, ο Marc Bohan με την αδυναμία τους στους φίνους φιόγκους και τα λεπτεπίλεπτα φλοράλ απλικέ, ο John Galliano που δημιουργούσε τις πληθωρικές του συνθέσεις με αμέτρητα άνθη από οργαντίνα και μετάξι, ο Raf Simons με τις επιδείξεις του διαμορφωμένες σε ανθισμένους τόπους απόδρασης και η Maria Grazia Chiuri με τις δικές της τονικότητες και την αντιμετώπιση των λουλουδιών ως σύμβολο ενδυνάμωσης και αφύπνισης για τη βιωσιμότητα, τίμησαν με τον δικό τους τρόπο την αγαπημένη πρώτη ύλη του σχεδιαστή.
Μάλιστα ο John Galliano είχε δηλώσει χαρακτηριστικά “είμαι εδώ για να φροντίζω τα μικρά μπουμπούκια, που άφησε πίσω”, δρέποντας τους καρπούς μιας φαντασίας, που άνθιζε συνεχώς. Η a/w 2010 βραδινή τουαλέτα του σε σχήμα ορχιδέας, με συννεφένιες στρώσεις από χειροποίητα ζωγραφισμένο τούλι, εμπνευσμένη από τη σειρά «Tulipe» του Dior του 1953 στέκει ανάμεσα στα εκθέματα… Και έρχεται να το επιβεβαιώσει με τον πιο γλαφυρό τρόπο.
Μικρή, ανθρώπινης κλίμακας και όχι ηχηρή σαν μια έκθεση μόδας-blockbuster , η έκθεση Dior, Jardins Enchanteurs είναι ένα παράθυρο στη γνώση αλλά και ένας ορίζοντας σε ολάνθιστους κήπους, που σε υποβάλλουν σιωπηρά στη γοητεία της φύσης και της δημιουργικής έξαψης.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως και τις 2 Νοεμβρίου 2025