Φωτογραφία: Instagram/Dan Bassini

Νταν Μπασίνι: Ο φωτογράφος που «τρυπώνει» στα fashion shows χωρίς πρόσκληση εδώ και 10 χρόνια

Ο Νταν Μπασίνι είναι ο φωτογράφος που έχει κάνει το να μπαίνεις κρυφά σε επιδείξεις μόδας μια δική του τέχνη, με μια παλιά κάμερα στην τσέπη και πολύ λιγότερο θόρυβο από όσο θα περίμενε κανείς.

Μπορεί κάποιος να βρεθεί σε μια επίδειξη μόδας χωρίς πρόσκληση; Ο Νταν Μπασίνι έχει αποδείξει πως ναι -και το κάνει σχεδόν μια δεκαετία τώρα, σε κάθε Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης.

Ο φωτογράφος από το Νιου Τζέρσεϊ έχει απαθανατίσει διασημότητες όπως η Χάιντι Κλουμ, η Ντότζα Κατ και η Νταβ Κάμερον, άλλοτε στον δρόμο, άλλοτε στη front row, χωρίς διαπιστεύσεις, χωρίς πρόσκληση και χωρίς να κάνει ιδιαίτερα αισθητή την παρουσία του.

Πώς ο φωτογράφος μπαίνει στις επιδείξεις μόδας χωρίς πρόσκληση

Σε ένα σόου της Coach, βρέθηκε πίσω ακριβώς από την Άννα Γουίντουρ. Όπως λέει ο ίδιος, δεν έχει παραβιάσει ποτέ τον νόμο.

Άννα Γουίντουρ/  Φωτογραφία: Instagram/ @danbassini

«Δεν έχω σκαρφαλώσει σε παράθυρο τουαλέτας», λέει στο CNN αστειευόμενος. Aλλά εκμεταλλεύεται κάθε ανοιχτή πόρτα ή ανακατεύεται διακριτικά με το πλήθος, αν βρει την κατάλληλη στιγμή.

«Μάλλον μοιάζω με βοηθητικό προσωπικό τις περισσότερες φορές, αλλά το να περνάω απαρατήρητος είναι το δυνατό μου σημείο», εξηγεί. Το απλό t-shirt της Carhartt που φορά σχεδόν πάντα βοηθά στο να μη ξεχωρίζει. «Κανείς δεν θα με μπερδέψει με κάποιον influencer υψηλής ραπτικής».

Η Τζούλια Φοξ κρατάει το κουτάβι της στην επίδειξη Puppets and Puppets Άνοιξη-Καλοκαίρι 2024 στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης/  Φωτογραφία: Instagram/ @danbassini

Καμιά φορά, τολμά να δοκιμάσει την τύχη του με μια πρόχειρη δικαιολογία στην είσοδο -όπως το να ισχυριστεί πως ο μάνατζέρ του απλώς ξέχασε να τον βάλει στη λίστα. Έτσι κατάφερε να μπει σε πάρτι του Netflix για το «Next in Fashion», αφού πρώτα είχε φωτογραφίσει την Άλεξα Τσανγκ έξω από τον χώρο. Έχει παρατηρήσει πολλούς να δοκιμάζουν το επιθετικό «ξέρεις ποιος είμαι;» στην πόρτα -για να απορριφθούν χωρίς δεύτερη σκέψη.

«Η ευγένεια σε πάει πολύ πιο μακριά από την αλαζονεία σε τέτοιες περιπτώσεις», σημειώνει.

Η Άννα Ντέλβι με το «βραχιολάκι παρακολούθησης» στον αστράγαλο/ Φωτογραφία: Instagram/ @danbassini

Από το 2017, ο Μπασίνι εκδίδει τη σειρά του «No Invite», ένα ανεξάρτητο έντυπο που περιλαμβάνει στιγμιότυπα από τις παρείσφρησεις του στον κόσμο της μόδας. Το δωδέκατο τεύχος κυκλοφόρησε το φετινό καλοκαίρι, συνοδευόμενο από έκθεση φωτογραφίας στη γειτονιά SoHo της Νέας Υόρκης.

Το 12 τεύχος του περιοδικού «No invite»/ Φωτογραφία: Instagram/ @danbassini

Οι εικόνες του ξεχωρίζουν: πορτρέτα σε φιλμ 35mm, με χρώμα και οικειότητα, που συχνά μοιάζουν περισσότερο με αποχαιρετισμό σε φίλο, παρά με παγωμένες πόζες για το φακό.

Και συχνά είναι ακριβώς αυτό -μια σύντομη, ανθρώπινη επαφή. Οι διάσημοι δείχνουν να τον εμπιστεύονται, ίσως γιατί δεν κρατά επιβλητικό εξοπλισμό. Οι φωτογραφικές του μηχανές είναι μικρές, διακριτικές point-and-shoot, όπως μια Yashica T4 ή Contax T2, που χωράνε στην τσέπη αλλά προκαλούν νοσταλγία σε όσους γνωρίζουν.

Η ηθοποιός και σκηνοθέτρια Τζεμάιμα Κέρκ τον ρώτησε πώς να φτιάξει την Polaroid της, ενώ περίμενε το αυτοκίνητό της έξω από σόου των Puppets and Puppets. Η Χάιντι Κλουμ μοιράστηκε μαζί του τη συγκίνησή της για τη διαδικασία εμφάνισης φιλμ στο εργαστήριο.

Χάιντι Κλουμ/ Φωτογραφία: Instagram/ @danbassini

Σε σόου της Carolina Herrera το 2023 στο εμβληματικό The Plaza Hotel -έναν χώρο που, όπως παρατηρεί ο ίδιος, είναι πάντα εύκολο να διεισδύσεις -η ηθοποιός Μελίσα Μπαρέρα τον πλησίασε μόλις τελείωσε μια συνέντευξη. «Σκέφτηκα “είμαι μπλεγμένος;”», θυμάται. «Και μου λέει “πρέπει να μου πεις πού μπορώ να εμφανίσω το φιλμ μου στη Νέα Υόρκη”».

Πλέον, ο Μπασίνι κινείται με μια ανεπίσημη ομάδα φωτογράφων, που μοιράζονται πληροφορίες για τις επιδείξεις -μέσω group chats, spreadsheets και διασυνδέσεων. Αν και του αρέσει η αίσθηση κοινότητας, είναι γνωστό πως εξαφανίζεται ανά πάσα στιγμή αν εντοπίσει μια ευκαιρία για είσοδο.

Όμπρεϊ Πλάζα/ Φωτογραφία: Instagram/ @danbassini

Το 2016, στην πρώτη του απόπειρα να φωτογραφίσει την Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης, ήταν εντελώς μόνος, χωρίς γνωριμίες. Περπατούσε μέσα στο κρύο, στο SoHo, ρωτώντας περαστικούς πού βρίσκεται το event. Τελικά βρέθηκε σε λάθος πλευρά του κτηρίου και τα παράτησε. «Αν είχα κάνει τον γύρο, θα το είχα βρει. Αλλά ποιος ξέρει τι θα έκανα αν το είχα καταφέρει τότε», λέει.

Τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, επισκεπτόμενος το Whitney Museum of American Art, έπεσε πάνω σε πάρτι της Εβδομάδας Μόδας και ξεκίνησε να τραβάει street-style φωτογραφίες. Η καθοριστική στιγμή ήρθε όταν έμαθε για την τοποθεσία του σόου του Κάνιε Γουεστ για την Yeezy Season 5 στο Pier 59. Εκεί τράβηξε πορτρέτα προσκεκλημένων, ανάμεσά τους και η πρώην αγγελάκι της Victoria’s Secret, Τζόρτζια Φάουλερ -η φωτογραφία της έγινε εξώφυλλο του πρώτου τεύχους του «No Invite».

«Από εκείνη τη στιγμή, όλα μπήκαν στη θέση τους», λέει.

 Ζεντάγια/ Φωτογραφία: Instagram/ @danbassini

Η αγαπημένη του επίδειξη για «παρείσφρηση» είναι πλέον αυτή του οίκου Eckhaus Latta, γνωστού για τη σύγχρονη, ουδέτερη ως προς το φύλο αισθητική του. Ξεχωρίζει ιδιαίτερα την παρουσίαση για τα 10 χρόνια του brand, σε ένα εγκαταλελειμμένο κτήριο στην Essex Street Market.

Μέχρι σήμερα, λέει πως δεν τον έχουν απομακρύνει ποτέ από show -αν και παραδέχεται ένα περιστατικό, όταν μια υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων που του είχε αρνηθεί είσοδο, τον εντόπισε μέσα να τραβάει φωτογραφίες. Αναγκάστηκε να την αποφύγει μέχρι να ξεκινήσει η επίδειξη.

Ο φωτογράφος Νταν Μπασίνι/ Φωτογραφία: Instagram/ @danbassini

Όσο για το ποιος αξίζει να φωτογραφηθεί, δεν έχει να κάνει με τη φήμη. Όπως λέει, διαλέγει τα πρόσωπα με βάση την αύρα και το στιλ τους. Ανώνυμοι επισκέπτες γεμίζουν τις σελίδες του, ενώ μερικές φορές φωτογραφίες διάσημων, όπως της Ζεντάγια ή της Νατάσα Λιόν, δεν μπαίνουν στο τελικό τεύχος.

Το μεγαλύτερο κομπλιμέντο, πάντως, είναι όταν κάποιος χρησιμοποιεί τα πορτρέτα του στα social media. Η Άλεξα Τσανγκ, για παράδειγμα, είχε για χρόνια δική του φωτογραφία ως εικόνα προφίλ της στο Instagram.

«Απλώς δεν μου έκανε ποτέ follow back», λέει γελώντας.