Girandoles: Τα σκουλαρίκια - θρύλος που φωτίζουν ξανά τη μόδα

Girandoles: Τα σκουλαρίκια - θρύλος που φωτίζουν ξανά τη μόδα

Girandoles… Σαν τα πυροτεχνήματα που εκτείνονται στον ουρανό… ή τις περίτεχνες απλίκες με τις χρυσές διακλαδώσεις και τους κρυστάλλινους πολυελαίους, που χάριζαν λάμψη στα βραδινά σουαρέ των Γάλλων ευγενών του 18ου αιώνα.

Το σχέδιό τους με τα τρία κρεμαστά μοτίβα που καταλήγουν σε δάκρυ, προέκυψε ως μια προέκταση αυτών των γοητευτικών συναντήσεων στο ημίφως, υπό τις αντανακλάσεις των κεριών. Με τις ψηλές κομμώσεις να αφήνουν ακάλυπτο τον λαιμό και να εστιάζουν το πρόσωπο αυτό το κόσμημα ήταν το πιο κολακευτικό φινίρισμα για κάθε γυναίκα, αφού αιχμαλώτιζε κάτι από το απαλό, θερμό φως, χρωματίζοντας το πρόσωπό τους …

Ιστορικά, τα girandoles επινοήθηκαν τον 17ο αιώνα από τους Γάλλους, που διένειμαν τα πατενταρισμένα σχέδιά τους σε όλη την Ευρώπη. Τον 18ο αιώνα, με την ανακάλυψη των αδαμαντωρυχείων στη Βραζιλία, το στιλ τους πλαισιωμένο από τον πιο περιζήτητο πολύτιμο λίθο έγινε το απόλυτο σύμβολο ισχύος στις βασιλικές αυλές.

Τη Γεωργιανή περίοδο στην Αγγλία οι γυναίκες, φορούσαν τα βαρύτιμα αυτά σκουλαρίκια με μικρά τεχνάσματα, όπως δεμένα με κορδέλες για να αντέξουν το βάρος τους, ενώ οι Ισπανίδες δεν άλλαζαν με τίποτα την πληθωρική εντύπωσή τους. Το 1761 η πριγκίπισσα Ισαβέλλα των Βουρβόνων απεικονίζεται στο πορτρέτο της με το κόσμημα που επιτάσσει η εποχή, δώρο από τον σύζυγό της Ιωσήφ τον δεύτερο.

Σαν οδηγία για τις προϋποθέσεις κατασκευής τους, τα σκουλαρίκια συναντώνται αποτυπωμένα πιστά, στα επίσημα σκίτσα του φημισμένου Βέλγου κοσμηματοποιού Louis Vander Cruycen το 1770… Κάπου τότε, η Μαρία Αντουανέτα ανακάλυψε μια διαμαντένια αλλά απλησίαστη εκδοχή τους στον αγαπημένο της κοσμηματοπώλη και ζήτησε την αποπληρωμή της σε δόσεις προκειμένου να την κάνει δική της. Η αισθητική τους που συνδέθηκε με το μπαρόκ και το ροκοκό, μεταλλάχθηκε σε κάτι πιο ρομαντικό και μετριασμένο τη σεμνότυφη Βικτωριανή εποχή. Όμως, η Νάπολη την εποχή της Βασιλείας των δύο Σικελιών, καθιερώθηκε ως αυθεντία στον σχεδιασμό τους, συνεχίζοντας την παράδοση μιας θεαματικής περιβολής.

Πολύ αργότερα, ξανά στο Παρίσι αλλά τη δεκαετία του ’50, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ, με τη γνωστή της αδυναμία στα εκθαμβωτικά κοσμήματα, ικέτευσε χαριτωμένα τον σύζυγό της Μάικ Τοντ, να της κάνει δώρο ένα ισάξιο σχέδιο από διαμάντια, που ερωτεύτηκε αντικρίζοντάς το.

Για τη Μιούτσια Πράντα, με την αγάπη για την ιστορία και τους συμβολισμούς, τα girandoles ήταν ένα σήμα κατατεθέν στις κολεξιόν της των ‘90s. Σε φωτογράφισή της στο Vanity Fair το 2019 επέλεξε ένα τέτοιο ζευγάρι από την προσωπική της συλλογή, ενώ στο τέλος των επιδείξεών της έχει εμφανιστεί επανειλημμένα με αυτά για την τελική της υπόκλιση.

Τώρα το over the top στιλ τους επιστρέφει. Στην αποχαιρετιστήρια φθινοπωρινή συλλογή υψηλής ραπτικής του Demna Gvasalia για τον οίκο Balenciaga, στις 9 Ιουλίου του 2025, η Κιμ Καρντάσιαν, περπάτησε στην επίδειξη θυμίζοντας την Ελίζαμπεθ Τέιλορ στην εμβληματική ταινία “Λυσσασμένη Γάτα”. Με το ιβουάρ φόρεμα-κομπινεζόν, την υπερμεγέθη γούνα να γλιστρά απ’ τους ώμους της και τα ιστορικά Girandole σκουλαρίκια της θρυλικής ηθοποιού, επανέφερε κάτι από την αλλοτινή αίγλη του αυθεντικού old glamour στο σήμερα.

Στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού ο Anthony Vaccarello, στη ready-to-wear συλλογή του Saint Laurent για την άνοιξη/καλοκαίρι του 2026, ταίριαξε τα statement σκουλαρίκια με δερμάτινα deux-pièces και υπερμεγέθεις φιόγκους σε λευκά πουκάμισα, συνθέτοντας μια ακόμα power εκδοχή της αρχετυπικής Γαλλίδας, που όταν θέλει υπερβαίνει τα όρια του glam με τον τρόπο της.

Το εξεζητημένο σχέδιο των girandoles, που πολλοί αναγνωρίζουν πιο απλουστευτικά ως “chandeliers”, εισχωρεί στις προτάσεις για βραδινές εμφανίσεις με τόλμη, λαμβάνοντας νέες αναγνώσεις τόσο από υψηλούς κοσμηματοποιούς όσο και από δημιουργούς προσιτών costume jewelry. Αν και επιστρέφουν στις εικόνες των φετινών επιδείξεων, τα girandoles με τη διαχρονική τους απήχηση ανά τους αιώνες, υπερβαίνουν το εφήμερο, αποτελώντας ένα σταθερό μοτίβο ομορφιάς, αποπνέοντας μια ακαταμάχητη φιλαρέσκεια αλλά και αυτοπεποίθηση.