Topshop/Φωτογραφία Getty Images

Το μεγάλο comeback της Topshop: Μπορεί να ξαναβρεί την παλιά της λάμψη;

Το Topshop επιστρέφει στη μόδα με διακριτικό αλλά σαφώς αισθητό τρόπο. Μετά από οκτώ χρόνια απουσίας και μια περίοδο έντονης παρακμής, το brand ανοίγει έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο Printemps Haussmann, σηματοδοτώντας την πρώτη σημαντική κίνηση στην επανεκκίνησή της υπό τη νέα ιδιοκτησία των Bestseller και Asos.

Η Topshop, που ιδρύθηκε το 1964, επανεφευρέθηκε τη δεκαετία του 2000 από τον Philip Green, ιδιοκτήτη του ομίλου Arcadia. Η συνταγή ήταν απλή: προσιτή μόδα που ενημερώνεται συνεχώς ακολουθώντας τις πασαρέλες. Από εφήβους μέχρι γυναίκες στα σαράντα τους, οι πελάτες επέστρεφαν ξανά και ξανά, ενώ οι διασημότητες, όπως η Alexa Chung και η Cara Delevingne, αναζητούσαν τις τελευταίες αφίξεις.

Το 2005, ο Green προσέλαβε την Kέιτ Μος για τη σειρά της στο Topshop, με την πρώτη συλλογή του 2007 να εξαντλείται μέσα σε λίγες ώρες. Η επιτυχία συνεχίστηκε έως το 2014, εδραιώνοντας τη φήμη του brand, η οποία συνεργάστηκε ακόμα και με την Beyoncé και παρουσίασε συλλογές στην Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου, με την Anna Wintour να παρακολουθεί από την πρώτη σειρά.

Κέιτ Μος/Φωτογραφία: Aissaoui Nacer / SplashNews.com

Ωστόσο, μετά το 2016 η Topshop άρχισε να χάνει τη λάμψη της. Η σειρά της Κέιτ Μος είχε κουράσει τους πελάτες, το ψηφιακό μάρκετινγκ παραμελήθηκε και η μάρκα απομακρύνθηκε από τη νεότερη Γενιά Z. Το 2018, οι καταγγελίες εναντίον του Green για ρατσισμό, σεξουαλική παρενόχληση και φορολογικές ατασθαλίες πλήγωσαν περαιτέρω την εικόνα της εταιρείας, ενώ η οικονομική κρίση και η πανδημία της Covid-19 έδωσαν το τελειωτικό χτύπημα. Το 2020, η Asos εξαγόρασε τo brand για 330 εκατομμύρια λίρες, διατηρώντας μόνο την ψηφιακή της παρουσία.

Η αναγέννηση της Topshop

Το 2024, η κατάσταση άλλαξε δραματικά. Η Asos πούλησε το 75% των Topshop και Topman στην Heartland, θυγατρική του δανικού ομίλου Bestseller, με στόχο την πλήρη αναγέννηση του brand. Η νέα εποχή ξεκίνησε με μια επίδειξη μόδας στην πλατεία Τραφάλγκαρ του Λονδίνου τον Αύγουστο του 2025, με την Adwoa Aboah και την Cara Delevingne στην πρώτη σειρά. Σύμφωνα με τον Per Pedersen, επικεφαλής διεθνών πωλήσεων της Topshop, η επίδειξη «πραγματικά έφερε τo brand στο προσκήνιο».

Φωτογραφία Getty Images

Μέχρι το 2025, η Topshop έχει ανοίξει 35 καταστήματα shop-in-shops σε όλη την Ευρώπη, με το Printemps Haussmann να αποτελεί το τελευταίο, ενώ το 2026 αναμένεται να ακολουθήσουν περίπου είκοσι ακόμη. Όσο για το εμβληματικό κατάστημα στην Oxford Street, η στρατηγική είναι προσεκτική: «Δεν θέλουμε να κινηθούμε πολύ γρήγορα. Η Topshop ήταν τεράστια τη δεκαετία του 2000. Μπορεί να φτάσει ξανά σε αυτό το επίπεδο; Είναι μη ρεαλιστικό. Πρέπει να παραμείνουμε ταπεινοί».

Τα τελευταία δέκα χρόνια, η αγορά των έτοιμων ενδυμάτων έχει αλλάξει ριζικά. Η ψηφιακή επανάσταση, η ανάπτυξη της γρήγορης μόδας και η οικονομική αβεβαιότητα έχουν φέρει πολλά καθιερωμένα ονόματα στην κατάρρευση.

Σ’ αυτό το πλαίσιο, η Topshop δεν μπορεί να επαναλάβει ακριβώς τη στρατηγική του παρελθόντος. Στόχος είναι να προσεγγίσει τη νέα γενιά κάτω των 20 ετών, χωρίς να χάσει τους παλιούς της πελάτες. Η παρουσία της στο Asos βοηθά στη γνωριμία με τη Γενιά Z, ενώ η ενίσχυση της στρατηγικής στα social media και η προσαρμογή των κοψιμάτων και των συλλογών στις σύγχρονες προτιμήσεις διασφαλίζουν τη σχετική φρεσκάδα του brand.