Mercedes Salazar: Φωτογραφία Facebook

Mercedes Salazar: Το κολομβιανό brand με τα πιο ευφάνταστα έθνικ αξεσουάρ

Mini square boxes με κεντημένα κεράσια σταυροβελονιά, πλεκτά statement σκουλαρίκια, που θυμίζουν γιγάντιους σκαραβαίους, ψάθινα τσαντάκια σαν άλλο ταμπλώ σκακιέρας ή ομοίωμα βάζου με λουλούδια. Τα σχέδια του brand Mercedes Salazar είναι φτιαγμένα για να δημιουργούν αίσθηση, όπως δηλώνει στη σελίδα της.

Χρώμα, υπερβολή και αισθησιασμός μέσα από το γνώριμο παιχνίδι του «dress to impress», είναι το δικό της τρίπτυχο, που άλλωστε δεν πέρασε απαρατήρητο και από την ενδυματολογική ομάδα του And Just Like That με το χαριτωμένο λιλιπούτειο raffia bag της σε σχήμα καβουριού να κοσμεί το look της έφηβης Lily.

Τα εξεζητημένα, whimsical σχέδιά της, πυξίδα προς κόσμους τροπικούς και τις ισπανόφωνες ρίζες της, είναι πλασμένα για να σου φτιάχνουν αυτομάτως τη μέρα, επαναφέροντας αυτή την ανάγκη για ποπ διάθεση στη γκαρνταρόμπα σου.

Πάθος της η αέναη δυνατότητα, που κρύβει ένα υλικό. Παραλληλίζοντας τη δουλειά της με εκείνη ενός Σεφ, δεν διστάζει να πειραματίζεται με τα δικά της εκρηκτικά μείγματα. Να ταιριάζει δίπλα σε λαμπερές πέτρες, μεταλλικά νήματα, κομμάτια από υφαντό, φυσητό γυαλί, μαλλιά πόνυ, ακόμα και σπόρους φυτών, δημιουργώντας έτσι μια όμορφη γείωση.

Η ίδια θυμάται πως ανέκαθεν είχε πάθος με τα απρόσμενα υλικά, παίζοντας με ασύμβατα στοιχεία. Απ’ όταν πούλαγε βραχιολάκια φιλίας στα δέκα της χρόνια έως όταν έφτασε να σπουδάζει σχεδιασμό κοσμημάτων, χρυσοχοΐα και επισμάλτωση στο Εθνικό Ινστιτούτο Καλών Τεχνών του Μεξικό.

Ο σχεδιασμός κοσμημάτων έγινε το δικό της κάλεσμα, γιατί δεν έπαψε ποτέ να τη συναρπάζει το πώς οι άνθρωποι ανά τους αιώνες χρησιμοποιούσαν τα μενταγιόν τους, ως έναν συμβολικό κώδικα για να εκφράσουν τις πεποιθήσεις τους. “Ο πρώτος άνθρωπος που χρησιμοποίησε ένα κοχύλι ως κολιέ συνδέθηκε με το σύμπαν”, όπως το θέτει.

Κατά την επιστροφή της στην ιδιαίτερη πατρίδα της, τη Μπογκοτά, το 2001 όλοι άρχισαν να τη ρωτούν από που είχε αγοράσει τα κοσμήματά που φορούσε. Έτσι με ατελιέ της, το σαλόνι του σπιτιού της, ξεκίνησε τη δική της επιχείρηση. Η ανταπόκριση ήταν άμεση. Για τα δεδομένα τότε, το να δημιουργείς «fun» κοσμήματα γεμάτα χρώματα και ασυνήθιστη δομή, ήταν κάτι το πρωτόγνωρο για την ευρεία αγορά.

Μέσα σε μόλις έξι μήνες είχε θέσει στόχο την ενεργή παρουσία της σε εμπορικές εκθέσεις διεθνώς. Και τα κατάφερε ξεκινώντας από το «Workshop» της Νέας Υόρκης. Σύντομα είχε την ίδια και περισσότερη ζήτηση στην fashion forward ιαπωνική αγορά αλλά και σε προορισμούς με κοινή αισθητική, όπως το Πουέρτο Ρίκο, η Βενεζουέλα, η Χιλή, ο Παναμάς και φυσικά το μέρος απ’ όπου ξεκίνησαν όλα, το Μεξικό.

Για εκείνη πέρα από την προσωπική επιτυχία, είναι τιμή της να λειτουργεί ως πρέσβειρα της Κολομβίας, μοιράζοντας όλα όσα είναι με όλο τον πλανήτη. «Η γνώση των ιθαγενών και η σοφία τους είναι το πιο όμορφο και σημαντικό πλεονέκτημα που έχει». Τόπος των ονείρων της είναι η Μπαΐα Σολάνο. Μια μικρή παραθαλάσσια πόλη, όπου ο Ειρηνικός συναντά τα βουνά.

Η προγονική τέχνη και η αυθεντικότητα χαρίζουν σε κάθε σχεδιαστικό της κομμάτι την ουσία και την πλούσια κουλτούρα της αγαπημένης της Κολομβίας. Η τεχνική κροσέ του πληθυσμού των Γουαγιού της περιοχής Λα Γκουαχίρα, η πλέξη με φύλλα φοινικόδεντρου ονόματι «iraca» των τεχνιτών του Ναρίνιο, ή η αντίστοιχη «werregue», της φυλής Γουναάν Νοναμ του Τσοκό, αντανακλώνται σε μικρή ή μεγάλη κλίμακα στις συλλογές της.

Τα αντικείμενά της επιδιώκουν να χτίζουν δεσμούς μεταξύ της κοινότητας, του πλανήτη και του σύμπαντος, όπως τόσο συχνά αναφέρει. Πλέον, η Salazar έχει μια σταθερή ομάδα από εξήντα συνεργάτες, ενώ επιστρατεύει περισσότερους από διακόσιους αυτόχθονες χειρότεχνες, οι οποίοι διασώζουν παραδοσιακές τεχνικές, ενσωματώνοντάς τες στις δημιουργίες της. Μάλιστα, στην πλειοψηφία τους είναι γυναίκες, γεγονός που έχει σημαντικό αντίκτυπο στις κοινότητες και τις οικογένειές τους.

Το έργο της έχει συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και στη δημιουργία ευκαιριών για οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, διατηρώντας έτσι ακέραιη την πολιτιστική ταυτότητα της χώρας της. Και μέσα από την πρωτοβουλία της επιθυμεί να αποτελεί πρότυπο και για άλλους σχεδιαστές, που μπορούν να κάνουν τόσους απλούς ανθρώπους αλλά πραγματικούς καλλιτέχνες του περιθωρίου, χρήσιμους.

Για εκείνη, τα κοσμήματα ειδικά έχουν τη δύναμη να συνδέουν τους ανθρώπους με τον κόσμο, μέσα από την ενέργεια των κρυστάλλων και των λίθων. Ακράδαντα πιστεύω, ο σεβασμός στη γη, στη δύναμη των χεριών και στη διάχυτη μαγεία γύρω μας, που εσωκλείεται σε καθετί χειροποίητο.

Η έμπνευσή της προέρχεται από την πραγματική ζωή, από την κρυμμένη ομορφιά στα μικρά πράγματα, από την κουλτούρα του τόπου της. Από τα διαφορετικά στάδια που έχει περάσει. Για παράδειγμα, μεγαλώνοντας τα παιδιά της, η αδυναμία τους στα παραμύθια την ώθησε να δημιουργήσει τη συλλογή “Μαγεμένο Δάσος” (Enchanted Forest). Και μέσα από τα σχέδιά της μετατράπηκε σε μια έκκληση προς τις γυναίκες να πιστέψουν στη δύναμη, που κρύβουν οι καρδιές τους. Πάντα φροντίζει να υπενθυμίζει στις γυναίκες να πιστεύουν περισσότερο στον εαυτό τους. Όπως το έκανε και επινοώντας μια άλλη συλλογή με μηνύματα ενδυνάμωσης, την “Writings”, χαράσσοντας φράσεις αυτοεκτίμησης σε μικρές καρδιές, σαν το πιο πολύτιμο φυλαχτό. Γιατί είναι σημαντικό με τον τρόπο της να λέει στις γυναίκες ότι είναι όμορφες και ότι μπορούν να καταφέρουν τα πάντα.

Μέσα από τη συλλογή με καρδιές που γράφουν “Μπορώ” βοηθά κορίτσια από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, που ζουν στην ακτή της Κολομβίας, διαθέτοντας σε εκείνες τα έσοδα των αγορών. Γιατί αυτό που έχει μέγιστη αξία είναι να συνδυάζει τη λεπτότητα των κοσμημάτων με τη δύναμη των γυναικών.

Η ανιδιοτέλεια είναι, λοιπόν, η πιο λαμπερή δημιουργική πράξη. Όπως μοιράστηκε στο Ιαπωνικό Elle σημασία για εκείνη δεν έχει τόσο το να μεγαλώσει ως επιχείρηση αλλά το να καταφέρει να εμβαθύνει. Να τελειοποιεί συνεχώς αυτή την ειδίκευσή της στο χειροποίητο από κοινού με την τοπική κοινότητα, συνεχίζοντας να δημιουργεί σχέδια εξαιρετικής ποιότητας που τιμούν την παράδοση.

Τα artisanal σχέδια της Mercedes Salazar, εκκωφαντικά μέσα στην εγγενή τους χαρά, απευθύνονται στις ανέμελες fashionistas, σε εκείνες τις ονειροπόλες, που αναζητούν το παιχνίδι, στις ψυχές της φιέστας. Και μέσα από τη μόδα και το brand της αυτό προσπαθεί να απελευθερώσει σε κάθε γυναίκα.