STILVI: Το ελληνικό brand που έκανε την ποίηση...να φοριέται
Το ελληνικό brand STILVI κάνει το ντεμπούτο του στον χώρο της μόδας με μια συλλογή που δεν περνά απαρατήρητη.
«Έκλεισα εκείνο το εισιτήριο. Δεν πήρα για σένα… Θέλω να το καταλάβεις Είναι το δικό μου ταξίδι. Και το’ χω αφήσει στην άκρη για χρόνια. Ήταν εκείνη η δουλειά που έκατσε τότε, παράλληλα, το μεταπτυχιακό, τα ενοίκια, υποχρεώσεις… Τα ξέρεις. Και συνέχεια έλεγα του χρόνου, το επόμενο ΣΚ, αύριο… κάποια μέρα τελοσπάντων θα το κάνω. Αλλά η ζωή δεν περιμένει. Κι εμένα με περιμένουν. Με περιμένουν θάλασσες, γαλάζιοι ουρανοί και μέρες καλοκαιρινές που μυρίζουν κάτι μεταξύ… γαρδένιας, αλατιού και νυχτολούλουδου. Με περιμένει το ταξίδι, η ζωή και ένα εισιτήριο.»

Είναι σπάνιο να σε συνεπαίρνει μια αφήγηση έναντι της εικόνας σε μια συλλογή ρούχων. Ακούγοντας το συγκεκριμένο απόσπασμα από το νεοαφιχθέν brand STILVI, στέκεσαι για να το επαναλάβεις ξανά και ξανά. Και κάπως διαισθητικά αντιλαμβάνεσαι ότι σε αυτή την καμπάνια έχεις να κάνεις με ένα κάλεσμα βιωματικό, με τα ρούχα της να σε προτρέπουν σε ένα ταξίδι μιας γνωριμίας ουσιαστικής με τον εαυτό σου, πέρα από το φαίνεσθαι.
Η ευαισθησία και η ποιητική διάθεση της STILVI ξεχωρίζουν από το πρώτο άκουσμα και την πρώτη ματιά. Στίλβη άλλωστε θα πει αυτή η στιγμιαία λάμψη των άστρων, που τα κάνει να λάμπουν και ύστερα να κρύβονται ξανά αφήνοντας κάτι από το ίχνος της μαγείας τους. Κι αυτό που λειτουργεί ως ένα “μανιφέστο από καρδιάς” είναι η σκέψη πως όταν ό,τι κάνεις φωτίζεται από το όνειρό σου, τότε μπορεί να γίνει κάτι αληθινά μεγάλο.

Για τη Μάρθα Λούη, δημιουργό του brand η μόδα δεν είναι απλώς ρούχα αλλά “τρόπος έκφρασης, αφήγησης και σύνδεσης με τον άνθρωπο που τα φορά”. Με σπουδές Οικονομικής Και Περιφερειακής Ανάπτυξης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και μια αλλαγή πορείας με προϋπηρεσία σε Διαφημιστική Εταιρίας στην Πολωνία, η σχεδιάστρια αναζήτησε την πραγματική της κλίση και στράφηκε επίσημα στη γραφιστική επιλέγοντας “ένα πεδίο που συνδυάζει την τέχνη με την επικοινωνία και έχει βαθιά σχέση με τη μόδα”. Οι σπουδές της στην ΑΚΤΟ την έφεραν σε επαφή με το print design, “το οποίο αποτέλεσε μια σημαντική γέφυρα για να ανακαλύψει το πώς η δημιουργικότητα και το σχέδιο μπορούν να ζωντανέψουν μέσα σε υφάσματα και ενδύματα”.
Έτσι και η πρώτη της συλλογή με όνομα “il biglietto” είναι αφιερωμένη σε μια μεγάλη ευκαιρία για ένα ταξίδι ιδανικό και συνάμα εσωτερικό. Μια υπόσχεση που ξεκινά με ένα εισιτήριο- αφορμή για ιστορίες προσωπικές. Για τα όνειρα, για τα καλοκαίρια. Για την αγάπη προς τον εαυτό μας. Και κουβαλά αυτή την αίσθηση των ρούχων, που νιώθουν οικεία στην επαφή. Ιδανικά για να σε συντροφεύουν σε κάθε απόφαση φυγής και να ντύνουν τη διάθεσή σου, αντανακλώντας λεπταίσθητες αποχρώσεις νοσταλγίας, ρομαντισμού και εσωτερικών περιπλανήσεων. Η αισθητική συνδέεται με το συναίσθημα και την ανάγκη να μετουσιώσεις κάτι το όμορφο, το άπιαστο, το άυλο σε κάτι το φορέσιμο. Να αιχμαλωτίσεις τη στιγμή, δημιουργώντας ενδύματα με μία ενέργεια ενθύμησης.
Μέσα από τη STILVI όλες αυτές οι βαθιά συναισθηματικές διεργασίες αποκρυσταλλώνονται και κάθε στοιχείο συνδυάζεται με σεβασμό και αγάπη. Στα σχέδιά της διακρίνονται διαχρονικές ρίγες διανθισμένες με μικρά κεντημένα λεμόνια του Ιταλικού Νότου, λεπτά, γραμμικά καρώ και ζωηρά ανθισμένα μοτίβα στις αποχρώσεις της γρανίτας, που “παίζουν με το συναίσθημα, τη συμμετρία και την ένταση”, όπως θα αναφέρει, προσδίδοντας μια γλυκιά πνοή στην έννοια του streetwear.


Η Μάρθα Λούη, μας μιλά για την έμπνευση της πρώτης της συλλογής, για το δικό της γενναίο ταξίδι στη μόδα αλλά και για μια δημιουργική έκφραση, που επιδιώκει να ντύνει την καθημερινή ζωή με τη δική μας ανθρώπινη αστερόσκονη “με εικόνες, υφάσματα και αναμνήσεις”.
Το brand σας έχει ένα όνομα, ποιητικό που συνδέεται με τη λάμψη και το τρεμοφέγγισμα των άστρων… Πώς το επιλέξατε και ποια σημασία κρύβει για εσάς;
Μ.Λ. Το όνομα “Στίλβη” δεν ήταν απλώς μια αισθητική επιλογή, ήταν κάτι που με συγκίνησε βαθιά από την πρώτη στιγμή που το άκουσα. Η στίλβη είναι εκείνη η μαγική στιγμή που βλέπεις τα αστέρια να τρεμοπαίζουν στον ουρανό, μια λάμψη ασταθής, σχεδόν αδιόρατη, αλλά γεμάτη ποίηση και υπόσχεση. Μου άρεσε πολύ αυτή η διπλή του φύση: το φως και η ασάφεια μαζί. Έτσι το είδα και στα ρούχα: σαν φορέσιμες εκφράσεις αυτής της μετάβασης. Ρούχα που μπορούν να σε φωτίσουν όταν θέλεις να ξεχωρίσεις, αλλά και να σε "θολώσουν" απαλά όταν θες απλώς να υπάρξεις, να κρυφτείς λίγο, να προστατευτείς. Μου αρέσει να σκέφτομαι ότι η Στίλβη υπάρχει στο ενδιάμεσο, ανάμεσα στο μέσα και το έξω, στο φως και τη σκιά. Εκεί που γεννιέται η αληθινή ομορφιά.
Οι δημιουργίες σας ισορροπούν ανάμεσα στο φρέσκο streetwear με μια διακριτική δόση ρομαντισμού… Πώς θα περιγράφατε την αισθητική κατεύθυνση του Stilvi και πώς αυτή ανανεώνει ενδυματολογικά τις καθημερινές μας στιγμές;
Μ.Λ. Η αισθητική της STILVI ισορροπεί σκόπιμα ανάμεσα στο “ανέμελο” και στο “προσεγμένο”. Ήθελα να δημιουργήσω ρούχα που να έχουν μέσα τους τον παλμό της πόλης, την αμεσότητα του streetwear, αλλά να κουβαλούν και μια πιο ήσυχη, ρομαντική διάθεση, αυτή τη λεπτή μελαγχολία που έχει και το φως λίγο πριν δύσει.
Στη STILVI, με ενδιαφέρει να ντύσω την πραγματικότητα όπως είναι, γεμάτη ρυθμό, απαιτήσεις, αλλά και μικρές, απροσδόκητες ποιότητες. Θέλω τα ρούχα μου να προσφέρουν ελευθερία κινήσεων αλλά και χώρο για έκφραση. Να σε συνοδεύουν από το πρωί μέχρι το βράδυ, χωρίς να σε περιορίζουν, χωρίς να χρειάζεται να αλλάξεις “πρόσωπο” μέσα στη μέρα.
Αν κάτι προσπαθώ να ανανεώσω, είναι η ίδια η ιδέα του καθημερινού ρούχου: ότι μπορεί να είναι ταυτόχρονα άνετο και “ειδικό”, χωρίς υπερβολές αλλά με ουσία. Να υπάρχει μια απλότητα, αλλά όχι απλοϊκότητα. Μια αίσθηση ανεπιτήδευτης κομψότητας, σαν ένα ρούχο που νιώθει ότι ανήκει στο σώμα σου, όχι ότι “φοριέται”.

Τι μπορεί να σας εμπνεύσει; Κι αν ρίχναμε μια κλεφτή ματιά στο moodboard της συλλογής σας τι θα βλέπαμε; Υπάρχουν κάποιες μορφές από τον χώρο της μόδας και των τεχνών που λειτουργούν ως σταθερά σημεία αναφοράς για εσάς;
Μ.Λ. Η έμπνευση για μένα είναι μια διαδικασία εσωτερική, αλλά και εντελώς απρόβλεπτη. Μπορεί να ξεκινήσει από μια προσωπική ανάμνηση, από ένα πρόσωπο, μια μυρωδιά, μια σκηνή που με αγγίζει βαθιά και να εξελιχθεί σε μια ιδέα που μεταφράζεται τελικά σε ρούχο. Συχνά εμπνέομαι από μικρές στιγμές που άλλοι μπορεί να προσπεράσουν: το φως που πέφτει σε ένα παλιό μπαλκόνι, το χρώμα μιας σκιάς, μια παλιά φωτογραφία ή η αίσθηση μιας λέξης.
Αν ρίχναμε μια ματιά στο moodboard της συλλογής, θα βλέπαμε αποσπάσματα μνήμης και εικόνες που έχουν περισσότερο ατμόσφαιρα παρά “θέμα”: ιταλικά σοκάκια, μεσογειακά χρώματα, λεμονόδεντρα, φωτογραφίες από αγαπημένα πρόσωπα, ξεθωριασμένες καρτ-ποστάλ, ποιήματα ή στίχους. Είναι ένας κόσμος συναισθηματικός, γεμάτος νοσταλγία και γλύκα αλλά πάντα με μια απλότητα, χωρίς να φωνάζει.
Όσο για τις μορφές που λειτουργούν ως σταθερές αναφορές, θα έλεγα ότι με συγκινούν κυρίως όσοι είχαν άποψη χωρίς φλυαρία: η Sofia Coppola με την ήρεμη, σιωπηλή αισθητική της. Η Phoebe Philo για τον τρόπο που συνδυάζει το ανεπιτήδευτο με το απόλυτα εκλεπτυσμένο. Αλλά και καλλιτέχνες όπως η Francesca Woodman ή η Ettore Sottsass, που έπλαθαν κόσμους γεμάτους συναίσθημα, συμμετρία και ένταση μέσα από το φαινομενικά απλό.
Για μένα, η έμπνευση είναι τελικά πάντα μια ανάγκη να μεταφράσω κάτι άυλο σε κάτι που φοριέται. Να δώσω σχήμα και υφή σε κάτι που αλλιώς θα είχε μείνει απλώς μια ανάμνηση.

Η εναρκτήρια συλλογή σας για την Άνοιξη-Καλοκαίρι του ‘25 ονομάζεται “il biglietto” (το εισιτήριο). Tι συμβολίζει αυτό το αντικείμενο για εσάς; Είναι ένα μικρό “πειστήριο” του ότι αξίζει να τολμάς και να αντιμετωπίζεις τη ζωή ως περιπέτεια;
Μ.Λ. Το “Il Biglietto” για μένα είναι κάτι περισσότερο από έναν τίτλο συλλογής είναι μια δήλωση. Ένα μικρό σύμβολο ότι τόλμησα να μπω σε αυτό το “τρένο” χωρίς απόλυτο προορισμό, αλλά με την πίστη ότι αξίζει να ξεκινήσεις. Το εισιτήριο δεν είναι ο προορισμός. Είναι η απόφαση να φύγεις, να κινηθείς, να ονειρευτείς.
Στο ξεκίνημα της STILVI, υπήρχε μέσα μου ένας δισταγμός μια φυσική αναστολή μπροστά στο καινούργιο και στο έκθετο. Το “Il Biglietto” είναι, με έναν τρόπο, το δικό μου πειστήριο ότι υπήρξε μια στιγμή που είπα ναι στον εαυτό μου. Και το έντυσα με εικόνες, με υφάσματα, με αναμνήσεις.
Συμβολίζει επίσης ένα ταξίδι που δεν είναι απαραίτητα γεωγραφικό. Είναι πιο υπαρξιακό. Μια διαδρομή προς το μέσα μας, μέσα από τις αισθήσεις, τις ιστορίες που κουβαλούν τα ρούχα μας. Το κάθε κομμάτι αυτής της συλλογής είναι σαν μια στάση γεμάτη από εικόνες, ήχους και συναισθήματα. Από τα σοκάκια της νότιας Ιταλίας μέχρι τις ήσυχες στιγμές της καθημερινότητας.
Οπότε ναι! το “εισιτήριο” είναι μια υπενθύμιση ότι αξίζει να ρισκάρεις. Ότι το να ντυθείς, να δημιουργήσεις, να δείξεις κάτι δικό σου στον κόσμο, είναι μια μορφή περιπέτειας. Και όσο πιο αυθεντική είναι, τόσο πιο πολύ σε πηγαίνει εκεί που πραγματικά ανήκεις.
Στη σελίδα σας αναφέρετε ότι οι συλλογές σας είναι limited και σχεδιάζονται στην Αθήνα… Οι έννοιες της βιωσιμότητας, του slowfashion και της ενδυνάμωσης της τοπικής παραγωγής είναι προτεραιότητά σας;
Μ.Λ. Ναι, είναι προτεραιότητα όχι απλώς σαν τάση, αλλά σαν στάση ζωής και δημιουργίας. Το να είναι οι συλλογές limited δεν είναι ένα εμπορικό “τρικ”, είναι απόφαση. Θέλω κάθε κομμάτι να φτιάχνεται με σκέψη, με αγάπη, και με σεβασμό προς όλους όσους συμμετέχουν στην παραγωγή του. Γι’ αυτό και όλα σχεδιάζονται στην Αθήνα και ράβονται από ανθρώπους που ξέρω, που εκτιμώ και με τους οποίους έχω χτίσει μια πραγματική σχέση.
Το slow fashion για μένα σημαίνει σεβασμός στον χρόνο, στον άνθρωπο, στην πρώτη ύλη. Δεν βιάζομαι να “βγάλω συλλογή”, δεν θέλω να παράγω απλώς για να γεμίσω ράφια. Θέλω κάθε ρούχο να έχει λόγο ύπαρξης, να κουβαλάει μια ιστορία και να μπορεί να φορεθεί ξανά και ξανά, χωρίς να χάνει την ομορφιά του.
Και φυσικά, πιστεύω πολύ στην τοπική παραγωγή. Η Αθήνα έχει ανθρώπους με γνώση, με μεράκι και δεξιοτεχνία. Το να μπορώ να δουλεύω μαζί τους, να ενισχύω την τοπική κοινότητα και να κρατάω την παραγωγή κοντά μου, είναι κομμάτι του οράματος μου, να παραμένει η STILVI αυθεντική, ουσιαστική και ανθρώπινη.
Πρόσφατα δημιουργήσατε το πρώτο σας pop-up event στο Κουκάκι. Πώς ήταν η κατ’ ιδίαν γνωριμία του κοινού με τις δημιουργίες σας;
Μ.Λ. Η εμπειρία του πρώτου μας pop-up στο Κουκάκι ήταν κάτι μοναδικό και πολύ συγκινητικό. Η κατ’ ιδίαν επαφή με το κοινό μου έδωσε την ευκαιρία να μοιραστώ όχι μόνο τα ρούχα, αλλά και τις ιστορίες πίσω από κάθε κομμάτι. Αυτή η άμεση σύνδεση κυρίως επιβεβαίωσε ότι το κοινό αναζητά αληθινές εμπειρίες και σχέσεις με τα ρούχα που φοράει. Ήταν ένα πρώτο βήμα που με γέμισε ενέργεια και διάθεση να συνεχίσω.

Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας κάποιο από τα άμεσα μελλοντικά σας σχέδια;
Μ.Λ. Φυσικά! Ένα από τα άμεσα σχέδια μου είναι να εξελίξω τη STILVI με νέες συλλογές που θα κρατούν την ίδια αίσθηση προσωπικότητας και ποιότητας, αλλά θα προσφέρουν ακόμα περισσότερες επιλογές για τη σύγχρονη γυναίκα που ζει με ένταση την καθημερινότητά της.
Παράλληλα, θέλω να ενισχύσω την παρουσία μας μέσα από pop-up events και συνεργασίες με επιλεγμένους χώρους και concept stores, ώστε να φέρω τα ρούχα μου πιο κοντά σε νέους ανθρώπους που αναζητούν ποιότητα και αυθεντικότητα. Παράλληλα, σχεδιάζω να διοργανώσω περισσότερα pop-up events σε γειτονιές της Αθήνας και σε άλλες πόλεις, γιατί πιστεύω πολύ στην άμεση επαφή με το κοινό.