Ένα πορτρέτο του Dario Vitale από την Collier Schorr. Φωτογραφία: Courtesy of Versace

Πώς θα είναι ο οίκος Versace με τον Dario Vitale; Τα πρώτα στοιχεία μόλις αποκαλύφθηκαν

Ο Dario Vitale ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για τον οίκο Versace, συνδυάζοντας τη μόδα με την τέχνη, μέσα από ένα πρωτοποριακό project.

Ο οίκος Versace βρίσκεται σε ένα από εκείνα τα σημεία καμπής που καθορίζουν το μέλλον ενός οίκου μόδας. Μετά την εποχή της Donatella, που συνέχισε με πάθος το όραμα του αδελφού της Gianni, ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής Dario Vitale επιχειρεί να θέσει τις δικές του βάσεις με ένα εγχείρημα που ξεφεύγει από τις συνηθισμένες προσδοκίες και λανσάρει το Versace Embodied.

Το νέο πρότζεκτ δεν είναι μια συλλογή ρούχων, αλλά μια πλατφόρμα ιδεών, μια προσπάθεια να αποδοθεί η ίδια η αίσθηση του οίκου Versace μέσα από διαφορετικές καλλιτεχνικές φωνές, να ερμηνευθεί και να επαναπροσδιοριστεί η ταυτότητα ενός από τους πιο εμβληματικούς οίκους του κόσμου.

Ο Dario Vitale, που ανέλαβε τα καθήκοντά του τον Μάρτιο του 2025, γνώριζε ότι η πρώτη του κίνηση δεν θα μπορούσε να είναι συμβατική. Έχοντας βαθιά επίγνωση του βάρους που φέρει το όνομα Versace, αποφάσισε να ξεκινήσει όχι με την παρουσίαση μιας παραδοσιακής συλλογής, αλλά με ένα καλλιτεχνικό project που θα λειτουργούσε ως δήλωση προθέσεων. Το Versace Embodied συγκεντρώνει φωτογράφους, ποιητές, εικαστικούς, χορευτές και σκηνοθέτες, ζητώντας τους να δώσουν τη δική τους εκδοχή του τι σημαίνει Versace. Το αποτέλεσμα είναι ένα μωσαϊκό εικόνων, λέξεων και συναισθημάτων, που δεν επιχειρεί να δώσει μια οριστική απάντηση, αλλά μάλλον να ανοίξει τον διάλογο.

Μια εικόνα από ένα από τα πρώτα lookbooks της συλλογής Versace Istante, φωτογραφημένη από τον Steven Meisel το 1997. Φωτογραφία: Courtesy of Versace

Ανάμεσα στους συμμετέχοντες ξεχωρίζουν ο Steven Meisel, ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους μόδας παγκοσμίως, γνωστός για τις iconic καμπάνιες του και τη δουλειά του στα μεγάλα περιοδικά, η Collier Schorr με τον έντονα προσωπικό της φακό που συνδυάζει το ντοκιμαντέρ με την εικαστική τέχνη, η Andrea Modica, με ιδιαίτερη εστίαση στην ανθρώπινη εμπειρία και τη φωτογραφία πορτραίτου, η φωτογράφος Camille Vivier που φημίζεται για τη λιτή, ατμοσφαιρική αφήγηση και την αναφορά σε ιστορικά και μυθικά θέματα, η Stef Mitchell, δημιουργός που εξερευνά τη γυναικεία σωματικότητα μέσα από αισθησιακές φωτογραφίες και η ποιήτρια Eileen Myles, γνωστή για την ειλικρίνεια, το λυρισμό και τη δέσμευσή της στην LGBTQ+ κοινότητα.

Ο Dario Vitale επέμεινε στην συμμετοχή της Eileen Myles για την συναισθηματική ωμότητα της δουλειάς τους και για την πολυετή τους δράση ως δυναμικού υποστηρικτή της κοινότητας LGBTQ+. Φωτογραφία: Courtesy of Versace

Η επιλογή αυτών των δημιουργών δεν έγινε τυχαία, αφού ο Dario Vitale ήθελε φωνές που προέρχονται από διαφορετικούς κόσμους, που μπορούν να μιλήσουν για τον Versace όχι μέσα από τα προϊόντα της, αλλά μέσα από την ενέργεια, τη σεξουαλικότητα, τον μύθο και την πρόκληση που τον καθόρισαν από την αρχή.

Η κεντρική ιδέα πίσω από το project έχει τις ρίζες της σε μια προσωπική εμπειρία του Dario Vitale. Όταν βρέθηκε στο Λούβρο για να δει τη Μόνα Λίζα, συνειδητοποίησε ότι δεν μπορούσε να τη δει πραγματικά, αφού το πλήθος των επισκεπτών και η απόσταση τον εμπόδιζαν. Κι όμως, όπως εξομολογείται, η εμπειρία ήταν έντονη, σχεδόν μαγική. Δεν είδε ποτέ το έργο με την αυστηρή έννοια, αλλά ένιωσε την αύρα του, τη σημασία του.

 Η Binx Walton -με ελάχιστα ρούχα και καθισμένη πάνω σε μια μηχανή- όπως την αποτύπωσε η Stef Mitchell. Φωτογραφία: Courtesy of Versace

Αυτό είναι και το σκεπτικό του Versace Embodied. Ο οίκος Versace δεν είναι απλώς τα ρούχα, τα αξεσουάρ ή τα αρώματα, είναι το αίσθημα που αφήνει, η ενέργεια που αποπνέει, η αύρα που σε περιβάλλει. Είναι ένα brand που υπερβαίνει το υλικό και γίνεται εμπειρία.

Για να αποδώσει αυτή την εμπειρία, ο Vitale διάλεξε λέξεις-κλειδιά που λειτουργούν σαν άξονες: οικογένεια, γενναιοδωρία, οικειότητα, πρόκληση, σεξουαλικότητα, μύθος, μαξιμαλισμός. Αυτές οι έννοιες συνδέονται με την ίδια την ιστορία του οίκου.

Μια φωτογραφία του μενταγιόν Medusa στην πόρτα του Palazzo Versace, από την Camille Vivier. Φωτογραφία: Courtesy of Versace

Οικογένεια, γιατί ο οίκος Versace είναι πάνω απ’ όλα μια οικογενειακή ιστορία, η γενναιοδωρία, γιατί ο Gianni και η Donatella πάντοτε έδιναν απλόχερα χώρο σε νέες ιδέες και συνεργασίες, η οικειότητα, γιατί ο Versace δεν ήταν ποτέ απόμακρος, αλλά πάντα δημιουργούσε σχέσεις με το κοινό του, η πρόκληση γιατί πάντοτε τόλμησε να ταράξει τα νερά της μόδας, η σεξουαλικότητα γιατί τα σχέδιά της έδιναν φωνή στην επιθυμία, ο μύθος γιατί το σύμβολο της Μέδουσας και η σύνδεση με την κλασική αρχαιότητα είναι στο DNA του οίκου και τέλος ο μαξιμαλισμός, γιατί ο Versace ποτέ δεν έκρυψε την αγάπη της για την υπερβολή, το χρώμα, την πολυτέλεια.

Ένα σχέδιο της Collier Schorr που αποπνέει τρυφερή ζεστασιά και φινέτσα. Φωτογραφία: Courtesy of Versace

Αυτές οι αξίες διατρέχουν τις δημιουργίες που συγκεντρώθηκαν για το project. Στη Νότια Ιταλία, οι φωτογραφίες της Andrea Modica καταγράφουν την καθημερινότητα μέσα από ένα βλέμμα που συνδυάζει τη νοσταλγία με τη σκληρή ομορφιά της ζωής. Στο Λος Άντζελες, μια queer dancing performance αναδεικνύει τον τρόπο που ο Versace μπόρεσε να μιλήσει σε κοινότητες που συχνά έμεναν στο περιθώριο, γιορτάζοντας τη διαφορετικότητα και την ελευθερία της έκφρασης. Ο φακός του Steven Meisel επανέρχεται στο αρχείο, δημιουργώντας μια γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, ενώ οι στίχοι της Eileen Myles προσθέτουν μια πιο προσωπική, σχεδόν ερωτική διάσταση, μιλώντας για το πώς είναι να ζεις μέσα στο σύμπαν του οίκουVersace.

Η ασπρόμαυρη εικόνα της Andrea Modica τραβήχτηκε κατά μια εκτεταμένη περιπλάνηση στη νότια Ιταλία, στο Mezzogiorno. Φωτογραφία: Courtesy of Versace

Η σύνδεση με την ιταλική ταυτότητα είναι επίσης καθοριστική. Ο Dario Vitale επέλεξε να αναφερθεί στους «Bronzi di Riace», τα αρχαία ελληνικά αγάλματα που βρέθηκαν στη Νότια Ιταλία και εκτίθενται στο μουσείο της Καλαβρίας. Για τον ίδιο, αυτά τα αγάλματα είναι ένα παράδειγμα του πώς η αρχαιότητα μπορεί να συναντήσει το σήμερα. Ο Gianni Versace είχε μια βαθιά σχέση με τον κλασικό κόσμο, όχι μόνο αισθητικά αλλά και ιδεολογικά, πιστεύοντας σε μια δημοκρατική προσέγγιση της ομορφιάς. Αυτό το πνεύμα θέλει να αναβιώσει και ο Vitale, δείχνοντας ότι ο Versace δεν είναι απλώς μια μάρκα πολυτελείας για λίγους, αλλά μια αίσθηση που μπορεί να ανήκει σε όλους όσοι τη βιώνουν.

Τα Μπρούντζινα Αγάλματα του Ριάτσε χρονολογούνται γύρω στο 460 π.Χ. και ανακαλύφθηκαν το 1972 στην Καλαβρία, απ’ όπου κατάγεται η οικογένεια Versace. Αποκαλύφθηκαν στο Palazzo Farnese της Ρώμης το 1982. Φωτογραφία: Courtesy of Versace

Η αμερικανική Vogue, που παρουσίασε αποκλειστικά το project, σημείωσε ότι το εγχείρημα αυτό προετοιμάζει το έδαφος για την πρώτη συλλογή του Vitale, η οποία θα παρουσιαστεί σε λίγες ημέρες στο Μιλάνο. Το Versace Embodied λειτουργεί σαν πρόλογος, σαν μια εισαγωγή που δείχνει πού κατευθύνεται ο οίκος. Και φαίνεται ότι το μέλλον του οίκου θα είναι εξίσου τολμηρό, συναισθηματικό και πολυεπίπεδο όσο και το παρελθόν του.