Ποιο είναι το brand πίσω από το άσχημο παπούτσι/Φωτογραφία: Instagram/Zmeika

Zmeika: Ποιο brand βρίσκεται πίσω από το «άσχημο» παπούτσι της χρονιάς;

Κάτι ανάμεσα σε μορφολογία αμφίβιου, τα πέλματα του Ντόναλντ Ντακ ή μια δυσοίωνη τρίαινα επί ποδός, το χαρακτηριστικό ugly shoe από το σλαβικό brand Zmeika προμοτάρεται επενδύοντας ακριβώς σε αυτές τις αρνητικές αντιδράσεις, που προκαλούνται στη θέα του. Όπως τα βλέμματα απέχθειας στο μετρό, που διαδίδονται μέσα από χιουμοριστικά βίντεο στο Tiktok.

Στην επίσημη καμπάνια του βλέπουμε μια γυναίκα να τα φορά ντυμένη, μάλλον απωθητικά ως άλλος γελωτοποιός μιας βασιλικής αυλής του Μεσαίωνα, με θλιμμένο βλέμμα και σύγχρονο corporate σακάκι. Κι όμως, όλη αυτή η αντισυμβατική προσέγγιση φαίνεται να λειτουργεί προκαλώντας το ενδιαφέρον και τη συζήτηση γύρω από αυτό το παράδοξο design, που σίγουρα θα επέλεγε η Lady Gaga, ο φανταστικός χαρακτήρας της Maleficent ή κάποιος φανατικός videogamer το Χαλοουίν.

Το σχέδιο Zmei είναι μια παρεκτροπή της κλασικής μπαρέτας των Mary Janes ή της λευκής μπότας των ‘60s, καλώντας σε να τις επιλέξεις για ένα καθημερινό look που αρνείται να αφομοιωθεί στην κανονικότητα. Με χειροποίητο δέρμα από την Πορτογαλία, μοτίβο κροκοδείλου ή το βαθύ σαν αίμα κόκκινο χρώμα, τόσο κυρίαρχο στις παλιές εικονογραφήσεις, τα παπούτσια με τις τρεις αιχμές ενισχύουν αυτή τη μυστικιστική αίσθηση, μοιάζοντας να έχουν ξεπηδήσει από κάποια συναρπαστική εποποιία.

Αποτέλεσμα του δημιουργικού διδύμου των Dasha και Fanya, το Zmeika, προέκυψε μέσα από την ανάγκη “να αγκαλιάσεις την ομορφιά του απροσδόκητου”, να διερευνήσεις τη γοητεία που κρύβεται στο φαινομενικά άσχημο, όπως διαβάζουμε στο μανιφέστο των δύο σχεδιαστριών. Μέσα από την αγάπη για το μυθικό, το τολμηρό και το ασυνήθιστο, με έμπνευση τα πλάσματα από το πλούσιο σύμπαν της Σλαβικής λαογραφίας, όπως το τρικέφαλο ερπετό ή ο τρομερός δράκος των θρύλων Zmei Gorynych. Τα παραμύθια που άκουγαν στην γενέτειρά τους τη Ρωσία, από τους παππούδες τους και η πολύτιμη παρακαταθήκη της λαϊκής σοφίας, που κρατούν σήμερα γίνονται η πρώτη ύλη για μια νέα οπτική στη μόδα

Ταυτιζόμαστε περισσότερο με τους κακούς των παραμυθιών, όπως εξηγεί η Fanya σε συνέντευξή της στο mkh.digital. Κι αυτό γιατί αντιπροσωπεύουν κάτι πιο σύνθετο, υπερβαίνοντας τα κλασικά πρότυπα ομορφιάς και αμφίεσης. Όταν όλα είναι τόσο “standard”, εκείνοι ξεχωρίζουν με αυτά τα παραμορφωμένα, τερατώδη τους χαρακτηριστικά προσώπου ή τα παράταιρα δραματικά ρούχα. “Είναι πιο αξιομνημόνευτοι από τους συνήθεις ήρωες”, όπως συμπληρώνει και η Dasha.

Οι δύο φίλες και συνδημιουργοί φέρνουν κατά μια έννοια στο προσκήνιο τους παρίες και τους περιθωριοποιημένους, θαυμάζοντας σε πείσμα όλων το σκοτεινό στιλ τους. Η εικόνα τους ξάφνου γίνεται cool, ενώνεται με την grunge ή τη gothic αισθητική του σήμερα με ένα πιο υπερτονισμένο whimsical ύφος. Έτσι, η περιπλοκότητα της ιδιοσυγκρασίας τους μεταφράζεται σε περίτεχνα fashion items. “Έχω δει δημιουργούς να ενσωματώνουν νεράιδες και άλλα συναφή στοιχεία στο brand τους αλλά ποτέ κάτι αυτούσιο από το παραδοσιακό φολκλόρ. Μοιάζει μια υποκατηγορία που δεν αφορά πολλούς αλλά στην πραγματικότητα πολλοί ταυτίζονται με αυτό”.

Αυτή η νοσταλγία και η διατήρηση της μνήμης δημιουργεί μια απρόσμενη αίσθηση ενδυνάμωσης. Παρακινεί όσους φορέσουν τα “άκρα του δράκου” να νιώσουν ότι περπατούν μέσα στο πεδίο του ανθρώπινου, έχοντας για λίγο την ευκαιρία να βιώσουν τη δύναμη ενός μυθικού πλάσματος, σαν επισκέπτες μιας άλλης διάστασης. Να ενδυθούν μια πανίσχυρη ενέργεια.

Και από μια άλλη σκοπιά λιγότερη μεταφορική, με τον funky, παιγνιώδη χαρακτήρα τους δεν σχετίζονται με την πρόσβαση σε μια μαγική δύναμη, αλλά αφήνουν το ευφάνταστο αποτύπωμά τους, υπενθυμίζοντάς μας να μην παίρνουμε τίποτε τόσο στα σοβαρά, δανείζοντας κάτι από την ανυπόκριτη χαρά και τον αυθορμητισμό των παιδικών χρόνων.

Οι δύο σχεδιάστριες σκοπεύουν να επεκτείνουν ολοένα τις συλλογές τους μέσα από ερμηνείες χαρακτήρων της σλαβικής παράδοσης, εμπλέκοντας την αφήγηση με την αναπαράσταση. Επόμενο θέμα τους η κακιά μάγισσα Baba Yaga με προβοκατόρικα elements αλλά πάντα σύγχρονα και μέσα στο πλαίσιο του φορέσιμου.