Τραπέζι εστιατορίου

Τι τρώμε το 2026; Αυτές είναι οι κορυφαίες τάσεις στο φαγητό για τη νέα χρονιά

Η έξοδος για φαγητό παραμένει μία από τις πιο αγαπημένες συνήθειες, μια αφορμή για συνάντηση, κουβέντα και μοίρασμα.

Η γαστρονομία εξελίσσεται διαρκώς και οι άνθρωποι της εστίασης συστήνουν κάθε φορά και κάτι νέο. Νέα μαγαζιά εμφανίζονται συνεχώς και οι επιλογές πληθαίνουν. Κάποια καταφέρνουν να ξεχωρίσουν προσφέροντας μια εμπειρία με ταυτότητα, ενώ άλλα μοιάζουν να εγκλωβίζονται σε ένα παρόμοιο καλούπι που όσο περνά ο καιρός κουράζει. Την ίδια στιγμή οι τιμές ανεβαίνουν χωρίς αυτό να συνοδεύεται πάντα από την ποιότητα που θα περίμενε κανείς στο πιάτο.

Μέσα σε αυτή τη συνθήκη, η νέα χρονιά φέρνει μαζί της νέες τάσεις που θα σημαδέψουν τη γαστρονομική σκηνή. Η πλατφόρμα online κρατήσεων TheFork και το γραφείο προβλέψεων και καταναλωτικών τάσεων NellyRodi δημοσίευσαν μια λίστα που προβλέπει τις τάσεις της νέας χρονιάς. Η γαλλική έκδοση του Madame Figaro της παρουσιάζει.

Aesthetic και storytelling

Η αισθητική του χώρου παίζει καθοριστικό ρόλο στον κόσμο των social media όσο και ένα πιάτο. «Φωτογενή πιάτα, συνεργασίες με άλλους τομείς (ομορφιά, μόδα), προκλητική ή immersive διακόσμηση και σχέδια: περισσότερο από ποτέ, καταναλώνουμε με τα μάτια», αναφέρει η έρευνα. Όπως φαίνεται, η αισθητική προσέγγιση, ακόμη και η επιλογή συνεργασιών, αποτελούν κομμάτι της εμπειρίας. Το δημοσίευμα φέρνει ως παράδειγμα τον Cédric Grolet που συνεργάστηκε με το brand καλλυντικών Gisou, έχοντας ως στόχο την Gen Z. Έτσι δημιούργησαν τρία γλυκά με βάση το μέλι, το βασικό συστατικό του brand.

Τα καταστήματα δημιουργούν χώρους με γνώμονα τη γεύση, την όψη και τα social media. «Η ωμή και σκόπιμα προκλητική αισθητική επιβάλλεται επίσης για να ξυπνήσει συναισθήματα και σκέψεις, προσφέροντας ευχαρίστηση μόνο από την οπτική. Η γαστρονομία θα παιχτεί στα χρώματα, τις υφές και τις συνθέσεις για να εκπλήξει και να μαγέψει όλες τις αισθήσεις και να παίξει με τις γεύσεις του καταναλωτή», εξηγεί η μελέτη σχετικά με τα πιάτα.

Μια καθηλωτική εμπειρία

Το εστιατόριο δεν είναι απλώς ένας χώρος φαγητού αλλά μιας μοναδικής immersive εμπειρίας. Η NellyRodi αναφέρει ότι οι αναζητήσεις στο Google για το «Dining Stage», δηλαδή «γαστρονομική σκηνή», εκτοξεύτηκαν κατά 800% σε σχέση με πέρυσι. «Το 2026, το εστιατόριο βγαίνει από τους τοίχους του για να γίνει νομαδική και context-specific εμπειρία. Οι πελάτες δειπνούν σε κινούμενο τρένο, κάθονται σε αίθουσα κινηματογράφου και ανακαλύπτουν προσωρινό μενού σε ιστορικό χώρο». Η γαστρονομική εξερεύνηση μετατρέπεται έτσι σε πολιτιστική περιπέτεια.

Η άνοδος των καφετεριών

Οι καφετέριες συνεχίζουν να πρωταγωνιστούν και το 2026. Είναι χώροι που γίνονται viral στα social media με προσεγμένη οπτική ταυτότητα, όπου οι specialty καφέδες έχουν κυρίαρχο ρόλο. Από παραδοσιακά εσπρέσο και λάτε μέχρι εξελιγμένες μεθόδους όπως καφέ φίλτρου με αργή και απαλή εκχύλιση ή πιο παραδοσιακούς καφέδες από γωνιές του κόσμου.

Παραδοσιακή γαστρονομία

Η επιστροφή στις ρίζες φαίνεται να λάμπει και να ενισχύει τη δημοφιλία της στα social media, τα βιβλία μαγειρικής, τις τηλεοπτικές εκπομπές και τα ντοκιμαντέρ. Το δημοσίευμα αναφέρει χαρακτηριστικά το εστιατόριο Phebe στο Παρίσι που συνδυάζει παράδοση και σύγχρονη ακρίβεια ανανεώνοντας γαλλικά κλασικά πιάτα σε περιβάλλον Belle Époque που προσφέρει «αυθεντικότητα και ασφάλεια».

Φυτική, βιώσιμη και μακράς διαρκείας κουζίνα

Από τη «sobrellerie», έναν γαλλικό νεολογισμό που συνδυάζει τις λέξεις «sobriété» (νηφαλιότητα) και «sommelier» και αναφέρεται στην τέχνη, τη δημιουργία και την εξυπηρέτηση υψηλής ποιότητας μη αλκοολούχων ποτών, μέχρι τα έντονα φυτικά μενού και πιάτα σχεδιασμένα για γεύση αλλά και πέψη. Σήμερα οι σεφ εργάζονται και εμπνέονται για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις πελατών που αναζητούν υγιεινή κουζίνα.

«Η εποχικότητα καθοδηγεί την ανανέωση των μενού, αποκαλύπτοντας τις μικρο-παραλλαγές της φύσης, ενώ η “κουζίνα της ζωτικότητας” και της “μακροζωίας” δίνει προτεραιότητα στη ζύμωση, τις φυτικές πρωτεΐνες και την ισορροπημένη διατροφή για την ευεξία», εξηγεί η μελέτη. Σε όλο αυτό δεν απουσιάζει η οικολογική διάσταση των εστιατορίων, όπου όλο και περισσότερα μαγαζιά προωθούν μια βιώσιμη κουζίνα βασισμένη στη μικροεποχικότητα και τη μείωση των αποβλήτων.