Η νέα τάση στο μακιγιάζ: Να δείχνεις κουρασμένη

Tired Girl Look: Η νέα beauty τάση της Gen Z που ανατρέπει τους κανόνες και «σαρώνει» στο TikTok

Το μακιγιάζ που μοιάζει σαν να μην κοιμήθηκες καθόλου σαρώνει στο TikTok. Η νέα τάση του «Tired Girl» αγκαλιάζει την κούραση -και αμφισβητεί τα παραδοσιακά πρότυπα ομορφιάς.

Το πρόσωπό της είναι χλωμό, τα μάτια της σκοτεινά και οι μαύροι κύκλοι κάτω απ’ αυτά τονισμένοι, όχι καλυμμένοι. Τα χείλη της έχουν μια ανεπαίσθητη μοβ απόχρωση και τα ζυγωματικά της διαγράφονται με μια γκρίζα σκίαση: Η Jenna Ortega μοιάζει εξαντλημένη, αλλά αυτό είναι το ζητούμενο.

Το νέο μακιγιάζ που κυριαρχεί στην Gen Z ονομάζεται «Tired Girl» και τιμά την όψη της κούρασης -την αίσθηση ότι δεν έχεις κλείσει μάτι, σύμφωνα με το CNN.

Για δεκαετίες, η ομορφιά ήταν άμεσα συνδεδεμένη με την ξεκούραστη, φρέσκια όψη. Κρέμες ματιών, concealers και διορθωτικά sticks υπόσχονταν λαμπερό βλέμμα και επιδερμίδα χωρίς σημάδια κούρασης. Η εξάντληση αντιμετωπιζόταν σχεδόν σαν ασθένεια: δείγμα κακής υγείας, ηλικίας και εγκατάλειψης. Όμως το «Tired Girl» makeup επιδιώκει το ακριβώς αντίθετο.

Τι είναι η τάση του Tired Girl Look

Η τάση αγκαλιάζει εκείνα τα χαρακτηριστικά που μάθαμε να κρύβουμε -τους μαύρους κύκλους, την ωχρότητα, το απεριποίητο βλέμμα.

Η ηθοποιός Gabbriette έχει υιοθετήσει το Tired Girl Look/ Φωτογραφία: Instagram/ @gabbriette

Η Ortega, ως Wednesday Addams στην επιτυχημένη σειρά του Tim Burton, αποτελεί τη σύγχρονη μούσα αυτής της τάσης. Και στις δύο σεζόν της σειράς, εμφανίζεται με αχνό foundation, σκιές που υπογραμμίζουν την περιοχή κάτω από τα μάτια και χείλη που θυμίζουν φυσικό κοκκίνισμα από δάγκωμα.

Το ίδιο look υιοθέτησε και στην πρεμιέρα του δεύτερου κύκλου στο Λονδίνο. Όσοι ανήκουν σε παλαιότερες γενιές, ενδέχεται να αναγνωρίσουν στοιχεία από εμβληματικές εμφανίσεις της Angelina Jolie στο «Girl Interrupted» ή της Natalie Portman στο «Léon».

Πέρα από την Ortega, το «μακιγιάζ της αϋπνίας» έχει γίνει αγαπημένο πολλών διάσημων. Η Lily-Rose Depp, η Gabbriette, αλλά και influencers όπως η Emma Chamberlain, η Danielle Marcan και η Lara Violetta υιοθετούν το ύφος στα social media.

Στο TikTok, η τάση έχει εξελιχθεί σε ξεχωριστή κατηγορία περιεχομένου, με tutorials που εξηγούν πώς να επιτύχει κανείς το «κουρασμένο» look. Πολλά από αυτά τα βίντεο μετρούν ήδη πάνω από 300.000 προβολές.

Η Lara Violetta, σε ένα από τα viral βίντεό της, εξηγεί ότι δημιουργεί την αισθητική του «μουχλιασμένου μακιγιάζ» απλώνοντας σκοπίμως σκιές κάτω από τα μάτια. «Οι σακούλες είναι κομψές -γιατί πρέπει να δουλέψεις για να τις αποκτήσεις», λέει χαμογελώντας.

Το στιλ είναι πρόχειρο, ανεπιτήδευτο, με έντονο ύφος που θυμίζει εφηβική αντιδραστικότητα. Όπως σχολίασε η Kim Brown, διευθύντρια ομορφιάς του περιοδικού Glass: «Πρόκειται για έναν ύμνο στην αυθεντικότητα. Το Tired Girl look έχει χαρακτήρα και προσωπικότητα. Είναι σκληρό και cool».

Αν και συχνά συγχέεται με άλλα στιλ, το Tired Girl απέχει αισθητά από το goth, το οποίο βασίζεται στη μουσική υποκουλτούρα και σε πολύ πιο σκοτεινή αισθητική, όπως και από το κορεατικό aegyo-sal, που τονίζει τις πρησμένες περιοχές κάτω από τα μάτια για πιο νεανική όψη. Η αισθητική του grunge από τα ’90s, με εκπροσώπους όπως η Courtney Love, θεωρείται ίσως ο πιο κοντινός του συγγενής.

Το grunge στιλ της Courtney Love στα '90s είναι ίσως το πιο κοντινό στο Tired Girl Look/ Φωτογραφία: AP

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν ειδικοί στις τάσεις, το Tired Girl makeup είναι μάλλον μια ακόμη έκφανση της ευρύτερης τάσης των «core» αισθητικών, που ανθίζουν διαδικτυακά. Από το cottagecore μέχρι το Barbiecore, όλα έχουν έναν κοινό παρονομαστή: την ταυτόχρονη ύπαρξη στιλ, διάθεσης και ταχείας κατανάλωσης.

«Πρόκειται για έναν τρόπο να δηλώσεις ποιος είσαι ή πώς νιώθεις -έστω και στιγμιαία», αναφέρει ο Dan Hastings-Narayanin από το The Future Laboratory. Το πρόβλημα όμως, τονίζει, είναι η αστάθεια αυτών των τάσεων: «Είναι εφήμερες, εμπορευματοποιημένες και έτοιμες να αντικατασταθούν από το επόμενο viral trend».

Η αισθητική της σειράς Wednesday φέρει έντονα το αποτύπωμα του Tim Burton, με μια ισορροπία ανάμεσα στο φροντισμένο και το ανεπιτήδευτο. Όπως αποκάλυψε η makeup artist Tara McDonald, που επιμελήθηκε την Ortega στην πρώτη σεζόν, ο βασικός στόχος ήταν ένα φυσικό αποτέλεσμα με ελάχιστα προϊόντα και έμφαση στα αληθινά χαρακτηριστικά της ηθοποιού.

Το foundation επιλέχθηκε ελαφρώς πιο ανοιχτόχρωμο και οι φυσικοί μαύροι κύκλοι δεν καλύφθηκαν, ώστε να αναδεικνύονται. «Η σκιά ήταν σκούρα, αλλά απλωμένη με φειδώ. Και τα χείλη έπρεπε να δείχνουν φυσικά κοκκινισμένα, σαν να τα έχεις δαγκώσει ελαφρά», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Το μακιγιάζ της Wednesday δεν είναι απλώς αισθητική επιλογή. Είναι ένα σχόλιο απέναντι σε όσα για χρόνια θεωρούνταν ζητούμενα στην ομορφιά. Όπως εξηγεί η Nirvana Jalalvand, που ανέλαβε το μακιγιάζ της Ortega για τη δεύτερη σεζόν: «Ο χαρακτήρας της Wednesday δεν είναι κορίτσι που αφιερώνει ώρες μπροστά στον καθρέφτη. Έχει υποθέσεις να λύσει και σημαντικά πράγματα να κάνει. Το πώς δείχνει δεν είναι στην κορυφή της λίστας της».

Έτσι, το Tired Girl look λειτουργεί ως άρνηση των συμβατικών προτύπων περιποίησης και των παλαιών αντιλήψεων για το τι σημαίνει να είσαι θηλυκή, περιποιημένη ή «όμορφη» με τον παραδοσιακό τρόπο. Στη θέση τους, φέρνει κάτι πιο αληθινό, πιο προσωπικό, πιο ειλικρινές. Και έστω κι αν πρόκειται για άλλη μια τάση που θα περάσει, το μήνυμα που κρύβει αξίζει να κρατήσει λίγο περισσότερο.