Ode to Socks: Οι πιο αφηγηματικές κάλτσες της σύγχρονης ελληνικής μόδας

Ode to Socks: Οι πιο αφηγηματικές κάλτσες της σύγχρονης ελληνικής μόδας

Οι κάλτσες δεν είναι απλώς ένα πρακτικό κομμάτι της καθημερινότητας. Στο σύμπαν του Ode to Socks μετατρέπονται σε φορητές ιστορίες, γεμάτες σύγχρονες αναφορές, ελληνική μνήμη και προσωπικό νόημα.

Το ode to socks το ανακάλυψα από εκείνο το χαρακτηριστικό print, που θυμίζει τους σταθμούς του Ηλεκτρικού. Πράσινο για τη Βικτώρια. Πορτοκαλί για την Ομόνοια. Κι ένιωσα ότι αυτό είναι το πιο ευφυές και αρχετυπικό δείγμα urban streetwear που είχα να δω εδώ και καιρό. Ένα στιλιστικό element που προσαρμόζεται φυσικά από τους αδάμαστους skaters μέχρι τις πιο preppy κολεγιακές εμφανίσεις. Κι ύστερα έμαθα ότι το όνομα του brand οφείλεται στο ομώνυμο ποίημα του Πάμπλο Νερούδα. Εκείνο που εξυμνεί ένα απλό ζευγάρι κάλτσες. Γιατί η ζεστή χειρονομία της προσφοράς τους κάνει τον ποιητή να νιώθει ότι μπορεί να καταφέρει τα πάντα, βλέποντας σε αυτές μια “διπλή ομορφιά”. Μια τέτοια χειρονομία είναι που έδωσε την ιδέα στην Ξένια Βανικιώτη να δημιουργήσει το δικό της brand. Τότε που, πίσω στο 2017 ταξίδευε και έφερνε τις πιο πρωτότυπες κάλτσες, δώρο στους φίλους της για σουβενίρ.

 Athens railway stations ODE x DELARTFRAGA socks

Κι έτσι, έναν χρόνο μετά προέκυψε το “ode to socks”, αφιερωμένο στις μικρές χαρές της ζωής. Με τις made in Athens κάλτσες του, φτιαγμένες από ελληνικό βαμβάκι, να αντλούν έμπνευση από την ποπ αισθητική, το ελληνικό φολκλόρ και την ποίηση η εμπνεύστριά τους προσφέρει τα δικά της “φορητά αφηγήματα”. Η ελληνική παράδοση, οι γεωμετρίες του Γιάννη Μόραλη, οι μορφές του Γιάννη Τσαρούχη και του Αλέκου Φασιανού μαζί με τα λόγια των αγαπημένων της ποιητών, όπως του παππού της Μήτσου Βλασόπουλου, του Οδυσσέα Ελύτη, του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη και του Τάσου Λειβαδίτη παρεισφρέουν μέσα στη δημιουργική ροή της Ξένιας φέρνοντας οξυγόνο και έμπνευση.

Το brand της έχει κατορθώσει να πλάσει το δικό του αισθητικό verse γεμάτο funky illustrations και μηνύματα-ταύτισης που συλλαμβάνουν με χιούμορ καθημερινές στιγμές αλήθειας, επιδρώντας ενωτικά στη συλλογική σκέψη. Άλλωστε, η έννοια της συλλογικότητας έχει σημασία για τη δημιουργό του, που δεν διστάζει να προχωρά συστηματικά σε συνεργασίες με άλλα ελληνικά brands και καλλιτέχνες, καλλιεργώντας την αίσθηση μιας κολεκτίβας με δημιουργική ουσία.

 Φωτογραφία: TERZOPOULOS KOSTAS
Φωτογραφία: STRATOS ZOGRAFOS 
 Φωτογραφία: STRATOS ZOGRAFOS 

Από τις φιγούρες του ναύτη, του τσολιά, του ρεμπέτη και της κόρης του παπά μέχρι τα ρεφρέν αγαπημένων τραγουδοποιών, όπως η Νεφέλη Φασουλή, η Nalyssa Green και o “The Boy” κάθε curated σχέδιο αποτελεί μια ωδή στο οικείο, στο αυθεντικό αλλά και στο επίκαιρο. Και κάτι παραπάνω… Οι συνέργειες αυτές αποτελούν “μηχανισμό επιβίωσης” για τους δημιουργούς και όχι απλώς μια αφορμή για ωραίο περιεχόμενο, όπως εξηγεί.

Η Ξένια Βανικιώτη, ξεκίνησε διαφορετικά τη διαδρομή της, όπως πολλά άτομα της γενιάς της. Με σπουδές Γεωπονικής, Διατροφής και Δημόσιας Υγείας η αδυναμία της να ασχοληθεί επαγγελματικά με το αντικείμενό της και η αρχική απογοήτευση, την έστρεψαν σε μια άλλη κατεύθυνση. Εκείνη της μόδας και του styling, αποκτώντας την πρώτη της εμπειρία στο περιοδικό OZON. Κι αυτή η εκτροπή τη βοήθησε να συμφιλιωθεί με αυτή τη συνθήκη βρίσκοντας διαφωτιστικό το ότι “η ακαδημαϊκή παιδεία δεν αφορά μόνο τη γνώση ενός αντικειμένου είναι ένας ολόκληρος τρόπος σκέψης”. Μια σφαιρική αντίληψη που εντέλει την κάνει να νιώθει ευγνωμοσύνη, έχοντας οργανώσει το δικό της ξεχωριστό presence στον κόσμο του επιχειρείν. Η ικανότητα να μαθαίνεις είναι ένα χάρισμα στο οποίο επιστρέφει. Και αυτό φαίνεται μέσα από τις δημιουργικές πρωτοβουλίες της. Η Ξένια Βανικιώτη μας μιλά για αυτές, μοιράζοντας σκέψεις και μελλοντικά της σχέδια.

Ξένια Βατικιώτη: Φωτογραφία: STEPHIE GRAPE

Το brand σας είναι σαν ένας φόρος τιμής στα μικρά πράγματα που μας κάνουν ευτυχισμένους, όπως οι κάλτσες!Τι σας κάνει ευτυχισμένους στο νέο σας drop;

Ξ.Β: Στο νέο drop μας κάνει ευτυχισμένους το ίδιο το process: από την ιδέα μέχρι την παραγωγή. Ένα μικρό αντικείμενο  μια κάλτσα, μια τσάντα  γίνεται αφορμή για ιστορίες, για συνεργασίες, για κοινότητες, που μεγαλώνουν. Μας χαροποιεί ότι κάθε release ενεργοποιεί τον διάλογο και τη δημιουργικότητα γύρω μας.

Πώς θα περιγράφατε την αισθητική σας;

Ξ.Β: DIY με άποψη. Λιτή αλλά όχι απλή. Ένα μείγμα χιούμορ, σύγχρονης ελληνικής κουλτούρας και ωμής ειλικρίνειας. Μας ενδιαφέρει το αντικείμενο να έχει ενέργεια, να κουβαλά κάτι παραπάνω από “design”.

Στα σχέδιά σας βρίσκουμε σκέψεις για τη ζωή, την αγάπη, την ανθρώπινη εμπειρία… Μπορεί ένα ενδυματολογικό item να αποτελέσει «ερέθισμα για σκέψη»; Είναι ένας συμβολικός τρόπος έκφρασης;

Ξ.Β: Σίγουρα. Το τι φοράς είναι το πρώτο πράγμα που παρατηρεί ο άλλος. Ένα slogan, μια εικόνα, μια φράση μπορεί να κάνει trigger, να δημιουργήσει συναίσθημα, να ανοίξει κουβέντα. Δεν τα αντιμετωπίζουμε σαν προϊόντα, αλλά σαν φορητά αφηγήματα.

Κάθε μήνυμα έχει το δικό του virality. Θα λέγατε ότι σας ενδιαφέρει το τώρα, αντλείτε από τα trends σας ενδιαφέρει να υπάρχει μια συνάφεια με τους 20 something;

Ξ.Β: Το "τώρα" ναι, τα trends όχι. Μας νοιάζει τι ζει, τι σκέφτεται, τι συζητάει η γενιά μας. Οι 20-something δεν ειναι αποκλειστικά το κοινό-στόχος. Συνυπάρχουμε και αντλούμε έμπνευση από αυτούς, είναι σημαντικό μέρος της κοινότητάς μας.

 Φωτογραφία: STRATOS ZOGRAFOS 


Υπάρχουν άνθρωποι που λειτουργούν ως αφετηρία έμπνευσης πριν δημιουργήσετε μια νέα συλλογή; Στην περασμένη σας συλλογή για παράδειγμα αναδείξατε την έννοια της πολυπολιτισμικής Ελλάδας με έμπνευση από τους στίχους του Νέγρου του Μοριά.
Ξ.Β: Ναι, πάντα. Η προηγούμενη συλλογή βασίστηκε σε πραγματικές ιστορίες της σύγχρονης πολυπολιτισμικότητας. Ο Νέγρος του Μοριά ήταν μια φυσική αναφορά, όχι γιατί “θέλαμε κάτι viral”, αλλά γιατί η Ελλάδα που ζούμε είναι αυτή: υβριδική, δυναμική, πολυφωνική.

Το Οde to socks κάνει κάτι που δεν το συναντούμε εύκολα στην Ελλάδα. Συνεργάζεται με άλλα δημοφιλή ελληνικά brands και καλλιτέχνες δημιουργώντας συλλεκτικά items.Πόσο σημαντική είναι για εσάς η έννοια μιας δημιουργικής κοινότητας; Είναι εφικτή η έννοια της συνέργειας;

Ξ.Β: Το πιο σημαντικό και πραγματικά ανεκτίμητο είναι η συνεργασία με ανθρώπους που μοιραζόμαστε κοινές ιδέες, αξίες και παρόμοιες ευαισθησίες. Αντλούμε φρεσκάδα από τη διαφορετική οπτική του καθενός. Αυτό παράγει το νέο.



Έχετε δημιουργήσει επίσης την πλατφόρμα “Ode shit”, συστήνοντάς μας πρόσωπα με το δικό τους δημιουργικό spirit, που φέρουν εκλεκτικές συγγένειες με το brand. Είναι για εσάς ένας ακόμα τρόπος ευρύτερης σύνδεσης;

Τζωρτζίνα Λιώση ODE. Shit! socks

Ξ.Β: Το ODE.SHiT! γεννήθηκε ως προέκταση του brand: ένα σημείο όπου συναντιούνται οι ιστορίες, τα πρόσωπα και το merch. Μέσα από συνεργασίες με μουσικούς είδαμε από κοντά μια απλή αλλά σκληρή αλήθεια: το merch δεν είναι “extra”. Είναι υποδομή επιβίωσης. Με το streaming να δίνει ψίχουλα και τα live να μην είναι πάντα σταθερή λύση, τα φυσικά αντικείμενα γίνονται το οξυγόνο που κρατά την ανεξάρτητη δημιουργία ζωντανή. Αυτό άλλαξε τον τρόπο που βλέπουμε τις συνεργασίες μας με τους μουσικούς. Δεν τις κάνουμε για branding ή για “ωραίο περιεχόμενο”. Τις κάνουμε γιατί λειτουργούν ως πραγματικά συστήματα στήριξης: δίνουν έσοδο, προβολή, χώρο και διάρκεια σε ανθρώπους που εκτιμάμε και θέλουμε να συνεχίσουν να δημιουργούν.
Εκτός από τις κάλτσες σας σχεδιάζετε τσάντες και ρούχα… Τι είναι αυτό που πιστεύετε ότι ξεχωρίζουν όσοι επιλέγουν τα σχέδιά σας;

Ξ.Β: Αυθεντικότητα. Προϊόντα με προσωπικότητα, όχι “generic designs”. Ίσως και μια αίσθηση ότι αγοράζουν κάτι που έχει γίνει με φροντίδα, με άποψη και όχι μαζικά.


Στις συλλογές σας υπάρχουν και οι ήρωες. Εικονογραφημένες μορφές της Μίνας Γερασκλή με έντονο το λαογραφικό στοιχείο. Πώς προέκυψε αυτή η ιδέα;

 Φωτογραφία: STRATOS ZOGRAFOS 

Ξ.Β: Είναι αποτέλεσμα κοινού κώδικα. Η Μίνα έχει την ικανότητα να μεταφράζει τη λαογραφία στο τώρα χωρίς να γίνεται ρετρό ή τουριστική. Θέλαμε να ξανασυνδέσουμε σύγχρονους χαρακτήρες με μια βαθύτερη ελληνική αφήγηση όχι σαν μουσειακό υλικό.

Πρόσφατα ανακοινώσατε και τη συνεργασία σας με τον Φοίβο Δεληβοριά. Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα για αυτό;

Ξ.Β: Είναι μια συνεργασία που προέκυψε οργανικά. Με τον Φοίβο μοιραζόμαστε μια αγάπη για τις ιστορίες αστυκου ρομαντισμοόυ. Δημιουργήσαμε κάτι συλλεκτικό, προσωπικό, και συγχρόνως πολύ οικείο. Περισσότερα σύντομα.