Τι είναι το «Wirkin», η τσάντα που προκαλεί σάλο στο Διαδίκτυο;
Στα τέλη του 2024 κυκλοφόρησε μια τσάντα εμπνευσμένη από τη μυθική Birkin του οίκου Hermès η οποία κατέκλυσε τα social media. Και τώρα, ενόψει των γιορτών, επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο.
Η Birkin του οίκου Hermès αποτελεί ένα από τα απόλυτα σύμβολα πολυτέλειας. Πωλείται αποκλειστικά μέσω λίστας αναμονής, το ποσό για τους περισσότερους είναι απλησίαστο, παράλληλα περιβάλλεται από τον θρυλικό μύθο της Jane Birkin. Το κύρος της την έχει καταστήσει ως την τσάντα που έχει αποτέλεσε το πρότυπο για τις περισσότερες απομιμήσεις παγκοσμίως.
Πώς γεννήθηκε η «Wirkin»
Πριν από περίπου έναν χρόνο, στην περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, το TikTok πλημμύρισε από βίντεο που παρουσίαζαν μια ορθογώνια δερμάτινη τσάντα με χερούλι και κούμπωμα, που θύμιζε εντυπωσιακά τη διάσημη Birkin.
Το συγκεκριμένο μοντέλο, που πωλούνταν περίπου 78 δολάρια στη Walmart και κατασκευαζόταν από την Kamugo, βαφτίστηκε σχεδόν αμέσως από τους χρήστες «Wirkin», η προσιτή, Walmart εκδοχή της Birkin. Και φέτος, καθώς το φθινόπωρο δίνει σιγά-σιγά τη σκυτάλη στον χειμώνα και στο γιορτινό του mood, το φαινόμενο Wirkin επιστρέφει πιο επίκαιρο από ποτέ στις fashion συζητήσεις.
Wirkin-Tο νέο σύμβολο της κουλτούρας των «dupes»
Ποντάροντας στο trend των «dupes», το οποίο αναφέρεται σε προϊόντα εμπνευσμένα από αντικείμενα πολυτελείας σε προσιτές τιμές, ο αμερικανικός κολοσσός φιλοδοξούσε να προτείνει μια εναλλακτική στην παραποίηση. Αντικείμενα που μοιάζουν, σχεδόν φόροι τιμής, αλλά δεν υπάρχει πάνω τους κάποιο λογότυπο των εμπορικών πολυτελών σχημάτων. Αυτό αποτελεί έναν τρόπο που επιτρέπει στους απλούς καταναλωτές να αγγίξουν το όνειρο μίας αληθινής Birkin, χωρίς όμως να παραβιάσουν τον νόμο.
Ωστόσο, όπως εξηγούν ειδικοί στην πνευματική ιδιοκτησία, το Wirkin θεωρείται παρ’ όλα αυτά προϊόν απομίμησης, ακόμη κι αν δεν φέρει το ψεύτικο λογότυπο Hermès, κάτι που οδήγησε και στην απόσυρσή του από το site της Walmart. Παρ’ όλα αυτά, το «πνεύμα» του Wirkin εξακολουθεί να ζει, καθώς στο τέλος αυτής της χρονιάς, το viral μοντέλο εμπνέει πλήθος νέων «αντιγράφων», που εμφανίζονται πλέον σε διαφορετικές πλατφόρμες πώλησης, τροφοδοτώντας έναν φαύλο κύκλο «dupes» και παρεμφερών απομιμήσεων.
Η απομίμηση έγινε τάση
Η δυναμική αυτή δεν αφορά μόνο τον οίκο Hermès, αλλά και πολλά ακόμη πολυτελή προϊόντα αντιγράφονται και πωλούνται μέσω της Walmart, όσο οι χρήστες των social media δεν διστάζουν πλέον να τα επιδεικνύουν δημόσια. Εκεί όπου κάποτε οι αγοραστές απέφευγαν να αποκαλύψουν την προέλευση τέτοιων προϊόντων, σήμερα τα παρουσιάζουν ανοιχτά και υπερήφανα. Αυτή η νέα διαθεσιμότητα μπορεί να δημιουργήσει έναν φαύλο κύκλο. Με λίγα λόγια, οι προσιτές, καλοφτιαγμένες απομιμήσεις ενθαρρύνουν περισσότερο κόσμο να τις αγοράσει. Ύστερα αυτές κυκλοφορούν στα social media και τελικά γεννούν την επιθυμία και σε άλλους να αποκτήσουν το ίδιο αποτέλεσμα «με κάθε κόστος». Έτσι, η αγορά της απομίμησης ενισχύεται.
Το ζήτημα, πλέον, ξεπερνά την απλή κατοχή ενός ποιοτικού και διαχρονικού αντικειμένου και αγγίζει την ανάγκη πρόσβασης σε ένα προϊόν που συμβολίζει κοινωνικό status, συχνά εις βάρος της ηθικής.