Μεγάλη έκθεση κοσοτυμιών στο Λονδίνο

Costume Couture: Η μαγεία του κινηματογράφου μέσα από τα κοστούμια του οίκου Cosprop στο Λονδίνο

Σε ένα ταξίδι στον χρόνο, η έκθεση «Costume Couture» παρουσιάζει την εξέλιξη της τέχνης των κινηματογραφικών ενδυμάτων -από το βρεγμένο πουκάμισο του Colin Firth μέχρι τις στολές για σαφάρι της Meryl Streep -με μία διαδρομή που ξεκίνησε πριν από έξι δεκαετίες.

Όταν ο σχεδιαστής κοστουμιών John Bright ίδρυσε το οίκο κοστουμιών Cosprop το 1965, το όραμά του ήταν να δώσει στα ρούχα για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση «μεγαλύτερη αληθοφάνεια» απ’ ό,τι τα είχαμε συνηθίσει. «Αν κάνεις τα υφάσματα όσο το δυνατόν πιο αληθινά, γίνονται καθολικά», έλεγε. «Η αλήθεια είναι αλήθεια για όλες τις εποχές».

Αυτή η φαινομενικά απλή φιλοσοφία έγινε η κινητήριος δύναμη πίσω από μερικά από τα πιο εμβληματικά κοστούμια στην ιστορία της οθόνης. Το πουκάμισο που, όταν βράχηκε, μετέτρεψε τον Colin Firth σε είδωλο στο «Περηφάνεια και προκατάληψη» το1995.

Ποια κοστούμια βλέπουμε στην μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο

Εδώ θσ δούμε και τα safari looks της Meryl Streep στο «Πέρα από την Αφρική» του 1985, και που έδωσαν έμπνευση σε υψηλή μόδα δεκαετιών.

Άποψη της έκθεσης/ Φωτογραφία: Museum of Fashion and Textile

Το περίτεχνα λερωμένο κουστούμι του Johnny Depp στην υπερπαραγωγή «Οι πειρατές της Καραϊβικής», που μοιάζει να μυρίζει αλάτι θάλασσας ακόμη και μέσα από την οθόνη.

Τα κοστούμια της Μέριλ Στριπ από την ταινία «Πέρα από την Αφρική» παρουσιάζονται στην έκθεση/ Φωτογραφία: Museum of Fashion and Textile

Κάθε ένα από αυτά τα ενδύματα είναι καρπός εξαντλητικής έρευνας και αφοσιωμένης δουλειάς των τεχνιτών της Cosprop, οι οποίοι χρησιμοποιούν υλικά και τεχνικές πιστές στην εποχή για να επιτύχουν κινηματογραφική ρεαλιστικότητα.

Τώρα, όλα αυτά τα κομμάτια και πολλά ακόμα εκτίθενται στο Μουσείο Fashion and Textile στο νότιο Λονδίνο.

Κοστούμια για την Elizabeth Bennet και τον κ. Darcy, στην ταινία «Περηφάνεια και προκατάληψη», Που υποδύθηκαν η Κίρα Νάιτλι και ο Μάθιου Μακφέιντεν/ Φωτογραφία: Cosprop

Η έκθεση αναδεικνύει τον δρόμο που χάραξε η Cosprop: ενδύματα που μοιάζουν λιγότερο με κοστούμια και περισσότερο με αυθεντικά ρούχα. «Η Cosprop ποτέ δεν έφτιαξε το Bridgerton -το Bridgerton είναι κοστούμι. Εκεί τα σύμβολα γίνονται υπερβολικά, οι χρωματισμοί και οι φόρμες δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματική Regency εποχή», εξηγεί ο ιστορικός κινηματογράφου Keith Lodwick, επιμελητής της έκθεσης.

Τα κοστούμια της Κίρα Νάιτλι και του Μάθιου Μακφέιντεν από τη σκηνή του χορού στο «Περηφάνεια και προκατάληψη» παρουσιάζονται στην έκθεση/ Φωτογραφία: Universal Pictures

Ένας από τους λόγους που η δουλειά της Cosprop αντέχει στο χρόνο είναι η ακρίβεια στα κομμάτια. Όπως αναφέρει ο Lodwick, «μπορείς να κοιτάξεις ένα ρούχο από το «Δωμάτιο με θέα», που δημιουργήθηκε πριν από 40 χρόνια, και να μην δείχνει παλιό επειδή είναι αυθεντικές ενδυμασίες εποχής».

Στην έκθεση ξεχωρίζουν και κομμάτια που προορίζονταν για κομπάρσους -ρούχα που εμφανίζονταν ελάχιστα στην οθόνη -όπως μια πολυεπίπεδη φόρμα της δεκαετίας του 1860 από τη σειρά The Leopard του Netflix.

Η τεχνική και η τέχνη πίσω από αυτά τα ενδύματα έχουν εκλείψει, καθώς τα μηχανικά μαζικά υφάσματα κυριαρχούν. Όμως όπως λέει ο Bright, «το παρελθόν είναι πάντα η βάση για το μέλλον -καλό είναι να υπάρχει μια κλωστή που μας συνδέει». Ένα πολυτελές στράπλες φόρεμα με χάντρες από την ταινία The Underwater Film ενσωματώνει τις παλιές δεξιότητες με έναν πιο σύγχρονο τρόπο.

 Στην έκθεση βρίσκουμε τα κοστούμια του Julian Sands και της Helena Bonham Carter από την ταινία «Δωμάτιο με θέα»/ Φωτογραφία: Goldcrest Films International

Ο Lodwick προσθέτει ότι πολλές από τις τεχνικές -από τη ραφή μέχρι τη δημιουργία καπέλων και τη διακόσμηση -κινδυνεύουν να χαθούν. «Αυτός ο ένας οίκος κοστουμιών κρατά ζωντανές όλες αυτές τις δεξιότητες, ώστε όποιο κι αν είναι το πρότζεκτ -είτε Elizabeth, είτε Game of Thrones είτε Peaky Blinders -να εφαρμόζει πάντοτε τις τεχνικές της εποχής.»

Ο ιδρυτής της Cosprop, John Bright/ Φωτογραφία: Museum of Fashion and Textile

Παρά τις μεταβαλλόμενες τάσεις στις σειρές εποχής, υπάρχει πάντα ζήτηση για αυθεντικά κοστούμια. Ο Lodwick εξηγεί ότι οι παραγωγές για νέες εκδοχές του «Περηφάνεια και προκατάληψη», «Λογική και ευαισθησία» και του «Τα χρόνια της αθωότητας» συνεχίζουν να αποδεικνύουν ότι σε περιόδους αναταραχής, έχουμε ανάγκη να επιστρέφουμε σε εποχές που μας θυμίζουν άλλους κόσμους.

Απόψη της έκθεσης/ Φωτογραφία: Museum of Fashion and Textile

info

«Κοστούμια υψηλής ραπτικής: Εξήντα χρόνια Cosprop»

Fashion Textile Museum, Λονδίνο

Έως 8 Μαρτίου 2026